Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Hva

En helt ny internettplattform for live-opplevelser

Hvem

VIERLIVE, NoA v/ Anorak, Bold Scandinavia, Ignite og Einar Film

Hvor

Oslo

Fagdisipliner

Merkevare-/identitetsdesign

Interaksjonsdesign

Designledelse

Oslo Lydproduksjon

VIERLIVE får DOGA-merket for design og arkitektur for å tilby en helt ny internettplattform for live-opplevelser. Det er høyst fortjent at den allerede er blitt en internasjonal suksess.

Foto: Oslo Lydproduksjon

Da Norge stengte, ble hele kulturbransjen rammet – og lammet. Bare de to første månedene forsvant 1,5 milliarder kroner av inntektene. I konsertnæringen ble nærmere 8000 ansatte permittert.

Oslo Lydproduksjon (OLYP) så etter nye åpninger der andre så stengte dører. De trommet sammen folk som kunne design, teknologi, kommunikasjon og film. Målet var å lansere en ny strømmetjeneste som skulle finansieres med billettinntekter. Det skulle skje ved å bygge opp et live-produksjonshus for hele næringskjeden – og en ny merkevare.

Enkelt og brukervennlig

Ideen bak VIERLIVE var å gi publikum et nytt konsertformat. Det skulle være lett tilgjengelig, ha en tydelig identitet og tilby innhold av høy kvalitet.

God UX-design ble avgjørende for prosjektet. Designlederne la vekt på enkelhet, god flyt og brukervennlighet gjennom alle steg. Også den som aldri har kjøpt en billett på nettet eller sett en digital live-forestilling skulle få den gode opplevelsen av å ta del i noe stort og givende.

Kontinuerlig forbedring

Derfor ble det ekstra viktig å bygge inn betalingsløsning og chattetjeneste som integrerte deler av den helhetlige brukeropplevelsen. Men det var ikke nok at teknikken fungerte. Designere og frontendutviklere jobbet kontinuerlig for å forbedre brukerens opplevelser. Alle funksjoner ble testet igjen og igjen for å gi optimal flyt og en sømløs brukererfaring.

Sammen har nytenkning, tekniske løsninger, visuell identitet, UX-design og høye kunstneriske ambisjoner gitt verden en ny konsertplattform – og arbeidsplasser.

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er tre gode grunner til at VIERLIVE er et godt eksempel:

Juryens uttalelse

Da pandemien traff Norge i mars 2020, ble kulturlivet utsatt for enorme prøvelser. Oslo Lydproduksjon tok utfordringen på strak arm og brukte krisen til å utvikle en ny strømmeplattform som tar liveformatet til et høyere nivå. 

Det er fortsatt nytt for mange å kjøpe billetter og oppleve konserter og arrangementer over internett. Derfor designet utviklerne brukervennlige nettsider basert på universell utforming og få, tydelige steg. Juryen er imponert over hvordan tjenesten bruker interaksjonsdesign for å gjøre det superenkelt å bestille, betale og nyte kulturopplevelser.   

Det er forfriskende å se hvordan formspråket er optimalisert for å formidle intime kulturopplevelser. Det er et stort pluss at betalings- og chattefunksjoner er integrert, og at strømmetjenesten er uavhengig av sosiale medier.  

VIERLIVE får DOGA-merket for design og arkitektur for å tilby en helt ny internettplattform for live-opplevelser. Det er høyst fortjent at den allerede er blitt en internasjonal suksess. VIERLIVE fortjener også honnør for å gi levebrød til hele verdikjeden bak kulturarrangementer. 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.