Hva
En helt ny internettplattform for live-opplevelser
Hvem
VIERLIVE, NoA v/ Anorak, Bold Scandinavia, Ignite og Einar Film
Hvor
Oslo
Fagdisipliner
Merkevare-/identitetsdesign
Interaksjonsdesign
Designledelse
Da Norge stengte, ble hele kulturbransjen rammet – og lammet. Bare de to første månedene forsvant 1,5 milliarder kroner av inntektene. I konsertnæringen ble nærmere 8000 ansatte permittert.
Oslo Lydproduksjon (OLYP) så etter nye åpninger der andre så stengte dører. De trommet sammen folk som kunne design, teknologi, kommunikasjon og film. Målet var å lansere en ny strømmetjeneste som skulle finansieres med billettinntekter. Det skulle skje ved å bygge opp et live-produksjonshus for hele næringskjeden – og en ny merkevare.
Enkelt og brukervennlig
Ideen bak VIERLIVE var å gi publikum et nytt konsertformat. Det skulle være lett tilgjengelig, ha en tydelig identitet og tilby innhold av høy kvalitet.
God UX-design ble avgjørende for prosjektet. Designlederne la vekt på enkelhet, god flyt og brukervennlighet gjennom alle steg. Også den som aldri har kjøpt en billett på nettet eller sett en digital live-forestilling skulle få den gode opplevelsen av å ta del i noe stort og givende.
Kontinuerlig forbedring
Derfor ble det ekstra viktig å bygge inn betalingsløsning og chattetjeneste som integrerte deler av den helhetlige brukeropplevelsen. Men det var ikke nok at teknikken fungerte. Designere og frontendutviklere jobbet kontinuerlig for å forbedre brukerens opplevelser. Alle funksjoner ble testet igjen og igjen for å gi optimal flyt og en sømløs brukererfaring.
Sammen har nytenkning, tekniske løsninger, visuell identitet, UX-design og høye kunstneriske ambisjoner gitt verden en ny konsertplattform – og arbeidsplasser.
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er tre gode grunner til at VIERLIVE er et godt eksempel: