NAVN PÅ PROSJEKT: Vestre Folk+Form
NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Vestre As
NAVN PÅ UTØVER(E): Snøhetta Brand Design
Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon, interiørarkitektur
En høyst vital syttiåring
Familiebedriften og bymøbelprodusenten Vestre ville markere sine første 70 år med en bok i to bind, som forteller historien om et norsk industrieventyr skapt av godt håndverk og god design. Boken ble lansert 24. august med fagseminar, åpning av utstilling, visning av jubileumsfilm og – selvfølgelig – en stor fest på kvelden.
Juryuttalelse
Det er flott å se når noen våger å ta den helt ut. Når de tør å være kompromissløse og kun være seg selv. Jubileumsutstillingen og boken fra Vestre er et slikt prosjekt. Her går de «all in» og ser seg verken til høyre eller venstre. Resultatet er en utstilling og en bok som skårer topp på nyskapning, form og gjennomføring, og som på en forbilledlig måte kommuniserer symbiosen mellom god design og godt håndverk, som har gjort Vestre til det de er i dag, og viser med all tydelighet at de er en vital syttiåring med sine kanskje beste år fremfor seg.
Involverte i prosjektet
Jan Christian Vestre, Vestre AS, oppdragsgiver/daglig leder
Kjetil Thorsen, Snøhetta, grunnlegger, partner
Henrik Haugan, Snøhetta, senior designer
Sofie Platou, Snøhetta, designer
Peter Girgis, Snøhetta, interiørarkitekt
Margit Tiedemann Ruud, Snøhetta, arkitekt
Pia Falk Lind, Snøhetta, senior prosjektleder
Håkon Harket, Forlaget Press, forlegger/daglig leder
Thor Arvid Dyrerud, Forlaget Press, redaktør
Renate Nedregård, forfatter av Vestre Folk+Form
Bonsak Schieldrop, Racecar, regissør
Terese Aalborg, Heisholt Inc, co-regissør, manus og konseptuell bistand
Erik Heisholt, Heisholt Inc, manus og konseptuell bistand
Peter Watz, Kroloftet, produksjon av utstillingselementer
Vidar Eriksen, Konsis Grafisk, trykking av utstillingselementer
Thomas Ek, Göteborgstryckeriet, ansvarlig for trykking av boken
Joakim Salberg, Nine Yards, prosjektleder event
Marcus Håkonsen, Nine Yards, daglig leder event