Utøver
Oker Arkitektur as
Oppdragsgiver
Oppegård Kommune
Prosjektnavn
Sykkelhotell på Rosenholm stasjon
Fagdisiplin
Arkitektur
Oppegård er en av seks kommuner i Akershus som har forpliktet seg til å jobbe aktivt for å nå de nasjonale målene om at en økende andel av persontransporten skal foregå på sykkel. For å få til dette gjennomfører de mange ulike tiltak som legger til rette for sykling. Ett av tiltakene er det nye sykkelhotellet på Rosenholm.
Utnytter ubrukt byrom
Sykkelhotellet på Rosenholm stasjon er plassert på grensen til Oslo kommune, under Rosenholmbrua. Plasseringen er alt annet enn tilfeldig. Rosenholm jernbanestasjon ligger i sone 1 og er dermed mye brukt både av dem som ønsker å kjøre bil til stasjonen, og av dem som vil spare en sone på månedskortet.
Ved å legge sykkelhotellet under Rosenholmbrua utnyttet man dødt areal på en innovativ måte. Anlegget knytter seg til eksisterende infrastruktur i området via gangveier og ramper. Material- og fargebruken reflekterer jernbanens estetikk og annen materialbruk i området, noe som gir sykkelhotellet en emosjonell kvalitet som et frittliggende volum ikke ville hatt på samme måte.
Prosjektet, som er gjennomført som en generalentreprise, ble gjennomført som et ordinært innkjøp fra Oppegård kommune etter en åpen anbudskonkurranse.
Juryens uttalelse
Sykkelhotellet på Rosenholm stasjon er veldig fint gjort både med tanke på plasseringen under broen og med tanke på at man har skapt et vakkert element med et nesten skulpturelt uttrykk. Muligheten er godt sett og løsningen er smart tenkt.
Dette bør være et eksempel til etterfølgelse når det gjelder hvordan man kan utnytte ubrukte byrom på nye, smarte måter.
Involverte i prosjektet
Byggetek as v/ Kenneth Edvardsen, RIB
Sweco Norge AS v/ Håvard Lockert, RIE
Park & Anlegg as v/Morten Seim, hovedentreprenør
Euroweld, stål- og glassarbeider
Storm elektro, Sarpsborg, elektro og belysning
Oppegård kommune, byggherre
Oker Arkitektur as v/ Per Morten Josefson
Prosjektet er finansiert av Akershus fylkeskommune, Oppegård kommune og Bane nor i samarbeid. Det er også gitt tilskudd til prosjektet fra ordningen Tilskudd til fremme av økt sykkelbruk i kommuner og fylkeskommuner.