Oppdragsgiver: Sbanken
Utøver: Bleed AS
Enkelt og greit
Norges første digitalbank, Skandiabanken, flyttet fra sin svenske mor og ble en egen norsk merkevare notert på Oslo Børs. Dette ble markert med nytt navn og grafisk profil, tilpasset en digital hverdag som har forandret seg dramatisk siden banken åpnet serveren i 2000.
Juryens uttalelse
Det er alltid krevende å skulle redesigne en allerede godt fungerende løsning som den Skandiabanken hadde. Man skal både fornye og bevare, på en måte som ikke støter fra seg eksisterende kunder, og som samtidig tiltrekker seg nye.
Sbanken er et modig redesign, hvor den visuelle identiteten er solid forankret i merkevarens kjerneverdier. Her er designets rolle som strategisk verktøy virkelig brukt bevisst, og resultatet er en enkel og frisk identitet, med et tydelig brukervennlig fokus. Banken har valgt å differensiere seg klart fra konkurrentene, noe som gir den en troverdig og solid posisjon.
Sbanken kan også vise til god effekt av redesignet, både når det gjelder nye kunder, og når det gjelder positivt omdømme.
Prosjektgruppe
Svein Haakon Lia, Bleed AS, kreativ leder
Madeleine Skjelland Eriksen, Bleed AS, designer
Marie Steen, Bleed AS, prosjektleder
Kjell Reenskaug, Bleed AS, strategisk rådgiver
Rolf Gjertviksten, Apeland, strategisk rådgiver
Anders Fabritius, Racecar, animasjon
Joseph Hodgson, Racecar, animasjon
Franck Aubry, Racecar, animasjon
Hinda Fahre, Palookaville, fotograf
Johnny Anderson, Sbanken, prosjekteier
Leif-Kjartan Bjørsvik, Sbanken, kommunikasjon
Øystein Gjærder Bruvik, Sbanken, prosjektleder
Andreas Øye, Sbanken, design og brukeropplevelse
Håkon Leinan, Sbanken, design
Anna Valland, Sbanken, HR / organisasjonsutvikling
Nina Dyrøy, Sbanken, samfunnsansvar