Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Hva

Ruters nye app gjør det enklere å reise i Oslo og Viken

Hvem

Ruter, Bakken&Bæck og NoA Ignite

Hvor

Oslo og Viken

Fagdisipliner

Tjenestedesign

Interaksjonsdesign

Designledelse

Den nye Ruter-appen gjør det enklere enn noen gang å velge kollektivt. Den samler alt du trenger på ett sted: billetter, reiserute og nye funksjoner som personlig profil, kart og busskapasitet i sanntid. Den vil også oppmuntre deg til oftere å ta beina eller sykkelen fatt.

Mer enn buss og bane

For litt siden gikk Ruter fra å omtale seg som et kollektivselskap til et «mobilitetsselskap». Dette er mer enn et fancy ord – det representerer et skifte i Ruters mentalitet og mandat: De er ikke lenger så opptatt av om du tar buss, bane eller trikk, det viktigste er at du kommer deg dit du skal på en god måte. Dette åpner for andre transportmidler som gange og sykkel og en annen kundedialog enn tidligere.

I tråd med denne mentaliteten, er den nye reisetjenesten blitt mer enn en app med nytt og bedre design: Den oppmuntrer deg til å ta beina fatt om været er godt, eller hoppe på sykkelen hvis bussen er full.

Ruters nye reisetjeneste
Foto: Bakken&Bæck
Illustrasjon fra ny Ruter-tjeneste og designsystem
Foto: Cecilé Gariepy

Menneskelig design

I en tid der designere og produktutviklere verden over lurer på hvordan de kan øke tiden folk bruker på tjenestene deres, ønsket Ruter det motsatte. De vil at reisende skal bruke mindre tid og krefter på kollektivtrafikken.

I utviklingen av appen jobbet designerne med å visualisere Ruters identitet som intuitiv, omsorgsfull, lokalkjent og livlig. De ville at appen skulle oppleves som mer menneskelig enn dagens litt strenge og grå apper, og introduserte blant annet animasjoner, illustrasjoner og en bredere fargepalett.

Juryens uttalelse

Ruter er et tydelig resultat av god designledelse der det ferdige produktet fremstår vennlig og varmt. Under den myke overflaten skjuler det seg imidlertid hard koding som fanger hele Ruters komplekse tilbud i et intuitivt og tiltalende grensesnitt til brukeren. Vi lar oss også sjarmere av hvordan appen vil «nudge» brukeren til å velge gange eller sykkel. Vi vil også applaudere Ruter for å tenke helhetlig rundt sømløs mobilitet på den reisendes premisser.

Ruters nye reisetjeneste tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi det er en etterlengtet tjeneste som er godt designet og gjennomført ned til den minste detalj.

Ruters nye reisetjeneste

Foto: Bakken&Bæck/Ruter

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er to gode grunner til at dette er et godt eksempel:

  • Marius Røstad, Ruter, Product Lead
  • Harry Copeman, Bakken&Bæck, Lead Product Designer
  • Kim Frydenlund Grane, Ruter, UX Design Lead
  • Christin Mørch, Ruter, Design Lead
  • Nina Helland Sortland, Ruter, Design Lead
  • Sally Renshaw, Ruter, Design System Lead
  • Listya Amelia, Bakken&Bæck, Lead Brand Design
  • Nicolas Vittori, Bakken&Bæck, Product Designer, Lead Design System and Animations
  • Christin Mørch, Ruter, Design Lead
  • Mikael Fløysand, Ruter, Product Manager
  • Connie Pedersen, Bakken&Bæck, Product Design
  • Kristian Hjelle, Bakken&Bæck, Product Design
  • Josefine Valle, Bakken&Bæck, Copywriter
  • Tobias Bæck, Bakken&Bæck, Client Manager
  • Asbjørn Engedal, Ruter, Content Lead
  • Lars Bryne, NoA Ignite (tidl. Making Waves), UX Writer
  • Therese Lamo, NoA Ignite (tidl. Making Waves), Designer
  • Marianne Kleveland, NoA Ignite (tidl. Making Waves), Designer
  • Ingrid Hagelund, NoA Ignite (tidl. Making Waves), Designer
  • Henrik Kongsvoll, Bakken&Bæck, Brand Design
  • Cecilé Gariepy, Egen, Illustratør

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.