NAVN PÅ PROSJEKT: Real Turmat
NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Drytech AS
NAVN PÅ UTØVER(E): Tank Design Tromsø AS
Fagdisiplin: Emballasjedesign, visuell kommunikasjon
Real design
Real Turmat produseres av Drytech AS, som ønsket en ny pakningsdesign for å løfte produktene enda mer frem i butikken og for å nå ut til flere målgrupper, også med tanke på internasjonal satsing. Det ble derfor gjennomført en omfattende strategisk prosess med redesign av både selskapets identitet, kommunikasjonsplattform og emballasje for alle deres merkevarer og produkter.
Juryuttalelse
Dette er et vanskelig produkt å designe, siden man har så liten kontroll på hvordan pakken vil se ut med produktet i, fordi den vakuumeres, noe som gjør at den krølles på en uforutsigbar måte. I tillegg må man tenke på at den skal være enkel å åpne med våte, kalde fingre, og at den skal være enkel å finne i ryggsekken. Løsningen, med produktnavnet over hele pakningen, sikrer svært god synlighet i butikkhyllen, og de ulike fargekodene for frokost, lunsj og middag gir rask og nyttig informasjon for forbruker. Det at de har løftet bildet av måltidet til toppen av pakken, gjør også at selve retten kommer bedre til sin rett.
Vi opplever at designerne har svært god forståelse for produktets utfordringer, og at de har løst dem på en måte som gjør dem om til muligheter (uforutsigbar pakke = mulighet for stor synlighet, ulike måltider = mulighet for tydelig kommunikasjon). Dette er enkelt, kompromissløst og appellerende, og svarer like godt på funksjon som på form.
Involverte i prosjektet
Espen Eilertsen, TANK Design Tromsø AS
Thea Apeland Moen, TANK Design Tromsø AS
Monica Mathiassen, Drytech AS, oppdragsgiver
Bjørn Viggo Ottem, TANK Design Tromsø AS, strategisk utvikler