Hva
Nomono – et bærbart podkaststudio
Hvem
Nomono
Inventas
Heydays
Goods
Hapro
IV Moulding
Smurfit Kappa
Hvor
Trondheim, Trøndelag
Fagdisipliner
Industridesign
Produktdesign
Merkevare-/identitetsdesign
Interaksjonsdesign
Tjenestedesign
Hvis du skal lage en podkast av høy kvalitet, møter du en lang rekke praktiske og tekniske utfordringer på veien fra lydopptak til publisering. Da blir det gjerne til at du inngår noen kompromisser underveis.
Nomono-historien startet med et mål om å utvikle en helhetlig løsning. Den skulle ta hånd om hele prosessen med lydproduksjon uten å gå på akkord med kvaliteten.
Romlig lyd for alle
Teamet bak Nomono ønsket å fjerne enhver teknisk bekymring for den som skal lage innhold. De ville også gjøre det mulig for alle å produsere romlig lyd, det vil si lyd som høres ut som den kommer fra alle retninger rundt deg. Slik skapes en omsluttende og virkelighetsnær opplevelse.
Gründeren Audun Solvang utviklet i sin tid i SINTEF teknologi for å forenkle arbeidsflyten knyttet til romlig lyd i 360-video. Samtidig startet et paradigmeskifte innen lydindustrien som har resultert i nye lydformater for film, musikk og etter hvert podkast som lykkes i å gjengi romlig lyd også til utstyr som mobile enheter, lydplanker og hodetelefoner.
Produksjon av denne typen lydinnhold var og er fremdeles forbeholdt en liten andel profesjonelle aktører med nødvendig kompetanse og teknologi. Det var dette som dannet utgangspunktet for etableringen av Nomono i 2019.
Konseptet ble en smart og bærbar opptaker med trådløse mikrofoner og innebygget prosessering som skulle muliggjøre produksjon av romlig lydinnhold av høy kvalitet, enten opptaket skjer i et lydstudio eller på en travel kafé.
Omfattende brukerundersøkelser avdekket at det var behov for et økosystem av produkter og tjenester som sikret god arbeidsflyt hele veien fra opptak til publisering av lydinnhold. Dette staket ut en ny kurs for Nomono: Det fysiske produktet skulle ledsages av skytjeneste for å forbedre lydopptak og redigere innhold.
Fire år etter etableringen kunne selskapet presentere det fysiske produktet Nomono Sound Capsule og det digitale samhandlings- og lydredigeringsverktøyet Nomono Cloud.
Designdrevet utvikling
Designdrevet utvikling stod tidlig i fokus hos Nomono. Like etter etableringen ansatte selskapet en designsjef, og siden har de gradvis bygget opp et internt designmiljø med bred, tverrfaglig kompetanse. Designerne har arbeidet tett med andre fagområder i Nomono for å sikre sømløse brukeropplevelser og kundereiser på tvers av plattformer.
I tillegg hentet de inn spisskompetanse fra spesialister innen industridesign (Inventas), merkevare, designsystem og digital produktdesign (Heydays), emballasjedesign (Goods) og andre fagdisipliner.
Parallelt med utviklingen av konseptet for automatisert lydprosessering jobbet Nomonos produkt- og industridesignere med utviklingen av produktet Sound Capsule – enkelt forklart et produkt som skulle fungere som et kompakt lydstudio.
Det var viktig å fremstå med et helhetlig formspråk og en tydelig identitet, noe som ble reflektert i alle ledd fra merkevaredesign til emballasje.
Produsert i Norge
For å sikre kvalitet i alle ledd av produktutviklingen og en sterk norsk merkevare, besluttet Nomono å satse på produksjon og sammenstilling i Norge. I dag er deres Sound Capsule laget i Norge, med unntak av futteralet som inneholder vindbeskyttelse for mikrofonene. Alle plastdeler er støpt i Leksvik, mens produksjonen av kretskort og sammenstilling av produktet foregår på Jaren. Flatpakket emballasje i resirkulerbar kartong lages i Hønefoss.
Emosjonell holdbarhet
Nomono Sound Capsule har fått en nøytral, tidløs utforming for å gi lengst mulig levetid og emosjonell holdbarhet. Også elektronikken er utviklet for høy ytelse og lang levetid. Filosofien er at høy kvalitet i alle ledd knytter kundene følelsesmessig til merkevaren.
Internasjonal oppmerksomhet
Selskapet har fått mye oppmerksomhet internasjonalt for sin banebrytende teknologi. Mye av grunnen er den automatiserte produksjonen av romlig lyd – en teknologi som tidligere var utenfor rekkevidde selv for fagfolk.
Nomono opplever å bli omfavnet av kreative produsenter og alle typer innholdsskapere i Norge, Europa og USA. Vinneroppskriften er et avansert produkt i enkel innpakning.
Etter en suksessfull lansering i 2023, har Nomono Sound Capsule blitt solgt for over 6 millioner norske kroner. De har solgt produkter til 10 land, med USA som største marked. I lanseringsåret mottok de også den prestisjefylte SXSW Audio Innovation Award.
Løsningen har blitt tatt i bruk av ledende podkastprodusenter, som Emmy-vinnende Jack Levy, som har uttalt at Nomono er «The single most outstanding audio advancement in the last 10+ years.»
Nomonos patenterte løsninger vekker stor interesse blant ledende globale merkevarer som utvikler lydprodukter og -tjenester. Nomono rigger seg nå for å kunne imøtekomme den internasjonale interessen, og komme videre i sin ambisjon om å revolusjonere høykvalitets lydinnhold.
Juryens begrunnelse
Juryen er imponert over at Nomono har skapt noe helt nytt for markedssegmentet mellom mobiltelefon og tradisjonelt lydstudio; et bærbart podkast-studio for profesjonell lydproduksjon.
Nomono er et eksempel på teknologisk nyskaping, god form og rendyrket funksjon i skjønn forening. Resultatet er et brukervennlig og inkluderende produkt som gjør podkastformatet tilgjengelig for enda flere.
Det bærbare podkast-studioet har blitt til gjennom en tverrfaglig utviklingsprosess der design har vært i førersetet. Det er et ekstra pluss at all produksjon foregår i Norge.
Nomono tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi det det er en spennende, gjennomarbeidet og helhetlig løsning i en tid med høye krav til lydproduksjon.
Juryen er spente på å se hvordan produktet kan videreføre podkastformatet ved å tilby gode opptak under krevende forhold. Det er også lett å se for seg som et utlånsobjekt som kan nå ut til et mangfold av brukere.
Design og arkitektur skaper verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste forbilder, og viser hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er tre grunner til at dette prosjektet er et forbilde:
Nomono er designet for å tilgjengeliggjøre høykvalitets lydproduksjon for flere, eller som de uttrykker gjennom sin visjon, «making voices heard». God lydkvalitet spiller også en viktig rolle for å ivareta kvaliteten i utdanningen i takt med at lydinnhold tar stadig større plass, både som undervisningsform og som format for innleveringer.
Nomono er designet og ansvarlig produsert i Norge. Slik bidrar produktet til sysselsetting og innovasjon innenfor norsk industri.
Nomono viser hva som er mulig i møtepunktet mellom design, produktutvikling, forskning og teknologi. Resultatet er et produkt som rommer banebrytende teknologi, solid produktdesign og en tydelig merkevare tilpasset et internasjonalt marked.