Hva
Munchmuseets nye møbelkolleksjon er skapt i møtet mellom håndverk og industri
Hvem
Munchmuseet, Andreas Engesvik, Jonas Ravlo Stokke og Vestre
Hvor
Oslo
Fagdisipliner
Møbeldesign
Industridesign
Mangt er blitt sagt og skrevet om det nye Munchmuseet i Bjørvika, men én ting er sikkert: Det vil bli en publikumssuksess – museet anslår selv at de vil få en halv million besøkende i året. Da sier det seg selv at møblene måtte være både solide og slitesterke. I tillegg stilte museet krav om at møblene skulle ha høy komfort og være estetisk tiltalende. Men – de måtte ikke konkurrere med kunsten på veggene.
Og som om ikke det var nok – møblene skulle kvalifisere til Svanemerket.
Det var designerne Jonas Stokke og Andreas Engesvik som fikk oppdraget med å tegne møblene. Produksjonsoppdraget ble lagt ut på anbud, og det var Vestre, Norges fremste produsent av høykvalitets utemøbler, som ble tildelt det prestisjefylte oppdraget, sammen med en rekke underleverandører: Vatne møbler som har produsert sitteputene, og Jotun som har produsert pulverlakk i møbelkolleksjonens signaturfarger.
Sammensveiset designprosess
I prosessen med å utvikle møblene jobbet designerne tett med Vestre og de andre leverandørene for å skape møbler som oppfylte de høye kravene satt av museet.
Kolleksjonen har blitt til i møtet mellom håndverkstradisjoner og ultramoderne industriell masseproduksjon, som overflatebehandlingsteknologi fra Nordsjøen og stål produsert med 30 prosent lavere klimagassutstlipp, muliggjort av ny teknologi. Putene krevde spesialtilpassede støpeformer og et møbelstoff med unike strekkegenskaper.
Resultatet er en serie ergonomiske sittemøbler av stålnetting og tilhørende sitteputer. Møbelrammene er helsveiset uten løse deler som skal skrus sammen, noe som gir en ekstrem slitestyrke. Kolleksjonen er produsert i Sverige og Norge med 100 prosent fornybar energi og kortreiste materialer av høy kvalitet. Alt i alt har prosjektet bidratt til betydelig kompetanseutvikling hos både produsenter og designere.
Munchmuseets møbelkolleksjon omfatter benker med og uten rygg, loungestoler og kaféstoler. Alt har en distinkt form som gjør møblene nesten transparente når de brukes uten puter. Og ikke minst – kolleksjonen imøtekommer alle kravene satt av museet.
Juryens uttalelse
Møbelkolleksjonen til nye Munchmuseet fremstår som elegant og tidløs, samtidig som den har en helt egen distinkt identitet. Her har designere og industri jobbet godt sammen for å skape møbler som tåler tidens tann, både visuelt og bruksmessig.
Vi applauder museet for å satse på norsk design og møbelindustri, og for sin klare visjon gjennom kravene stilt til kolleksjonen. Vi vil også fremheve hvordan bærekraft er vektlagt gjennom hele verdikjeden – fra hvilken type stål de har brukt, til møblenes livsløp.
Munch-kolleksjonen tildeles DOGA-merket for design og arkitektur for å være glimrende svar på en stor og prestisjefylt oppgave. Den er løst på en estetisk tiltalende og fremtidsrettet måte, der sirkulær tankegang og kompetanseutveksling har vært førende i prosessen.
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er to gode grunner til at dette er et godt eksempel:
- Andreas Engesvik, Andreas Engesvik, Designer
- Jonas Ravlo Stokke, Jonas Ravlo Stokke, Designer
- Jan Christian Vestre, Vestre AS, CEO
- Allan Hagerup, Vestre AS, Designansvarlig
- Per Arne Sæter, Vatne Møbler, Stoff og søm
- Erik Emanuelsson, Vestre Production, Produksjonskoordinator
- Christian, Mattsson, Vestre Production, Modellmaker
- Gerd Elise Mørland, Munchmuseet, Kontaktperson for museet
- Fredrik Barth-Nilsen, Jotun Performance Coatings, Regional Powder Director - Scandinavia & West Europe