Oppdragsgiver: Klassekampen
Utøver: Netlife Design
«Diggital rev'lusjon!»
Man kan sikkert si mangt om Klassekampens lesere, men én ting har de felles: De leser! Denne innsikten var grunnleggende da Klassekampen bestemte seg for å lage en digital utgave av dagens papiravis, og briefen til Netlife Design hørtes muligens ut som: Vi vil gi strøm til papir – og for Klassekampen er det en bra ting!
Juryens uttalelse
nytenkende - men det sier vel kanskje noe om hvordan nettavis-verdenen har utviklet seg. Det føles i alle fall godt å «bla» i Klassekampens digitale avis, fri som den er for anmassende oppdateringer og tabloide virkemidler.
Når det er sagt, så er det feil å tro at dette dreier seg om skannede avissider. Selv i en forholdsvis liten organisasjon som Klassekampen, der en snarvei sikkert kan virke fristende, har de vært tro mot sjelen og tatt seg bryet med å brekke om moduler og skalere annonser, og generelt gått grundig til verks for å skape et produkt som inviterer til en god leseopplevelse snarere enn å generere klikk. Det står det respekt av. Spesielt når produktet er blitt så vellykket med tanke på å overføre leseopplevelsen fra papir til skjerm.
Så, med fare for å formulere oss tabloid, gratulerer vi Klassekampen med deres myke digitale revolusjon, som vi alle er enige om er langt å foretrekke fremfor en væpna én.
Prosjektgruppe
Jørgen Blindheim, Netlife, design og utvikling
Julie Hauge, Netlife, design
Ida Aalen, Ida Aalen AS, interaksjonsdesign og prosjektledelse
Wilhelm Joys Andersen, Minus, utvikling
Hallvord R. M. Steen, Minus, utvikling
Stein Cato Blostrupmoen, Minus, utvikling
Katrine Ree Holmøy, Klassekampen, uviklingsredaktør
Johannes Øvergaard, Klassekampen, alt-mulig-mann / redaksjon
Bjørgulv Braanen, Klassekampen, redaktør