Oppdragsgiver: Helseutvalget
Utøver: Bielke+Yang
En diskré invitasjon
Helseutvalget har som oppgave å bedre folks seksuelle helse og er spesielt rettet mot LHBT-gruppen. Blant annet tester de folk for HIV og andre seksuelt overførbare sykdommer, et tilbud som er uhyre viktig både for denne gruppen og for samfunnet som helhet. Etter at de lanserte sin nye profil, har de nådd frem til grupper det tidligere har vært vanskelig å få tak i, og de tester i dag flere enn noensinne.
Juryens uttalelse
Juryen falt pladask for Helseutvalgets nye logo. I all sin enkelhet uttrykker den både omsorg og helse, og de samme form- og fargemessige grepene er konsekvent videreført gjennom hele identiteten, som fremstår usedvanlig helhetlig på tvers av alle ulike flater.
De gjennomgående, myke grunnformene i illustrasjonene gir Helseutvalget et lekent, avvæpnende og snilt uttrykk, mens en konservativ palett drar etterlatt inntrykk mer mot lavmælt profesjonalitet. Identiteten har en uhøytidelig trygghet som senker terskelen for å ta kontakt. Dette viser også resultatene – nesten en dobling av besøkende på nettsiden i 2017, fra 76 000 til 143 000, og en mangedobling når det gjelder henvendelser via chat, sms og e-post. I tillegg ble mer enn 1 000 bestillinger av HIV-tester bestilt de første dagene etter lansering.
Juryen konkluderer med at Helseutvalget og designbyrået har lykkes i å skape en helhetlig og inviterende profil som makter å snakke om noe det ikke er enkelt å snakke om.
Prosjektgruppe
Martin Yang, Bielke&Yang, grafisk design og art direction
Christian Bielke, Bielke&Yang, grafisk design og art direction
Evan McGuinness, Bielke&Yang, grafisk design og animasjon
Aksel Overskott, Helseutvalget, kommunikasjonsrådgiver
Rolf Martin Angeltvedt, Helseutvalget, daglig leder
André Elvan, Værsågod, utvikler
Isaac Gray, Værsågod, utvikler
Rick Berkelmans, Hedof, illustrasjon
Kimm Saatvedt, Kimm Saatvedt, foto