Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Oppdragsgiver: Helseutvalget

Utøver: Bielke+Yang

Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.
Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.

En diskré invitasjon 

Helseutvalget har som oppgave å bedre folks seksuelle helse og er spesielt rettet mot LHBT-gruppen. Blant annet tester de folk for HIV og andre seksuelt overførbare sykdommer, et tilbud som er uhyre viktig både for denne gruppen og for samfunnet som helhet. Etter at de lanserte sin nye profil, har de nådd frem til grupper det tidligere har vært vanskelig å få tak i, og de tester i dag flere enn noensinne.  

Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.
Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.
Foto: Bielke+Yang

Juryens uttalelse

Juryen falt pladask for Helseutvalgets nye logo. I all sin enkelhet uttrykker den både omsorg og helse, og de samme form- og fargemessige grepene er konsekvent videreført gjennom hele identiteten, som fremstår usedvanlig helhetlig på tvers av alle ulike flater. 

De gjennomgående, myke grunnformene i illustrasjonene gir Helseutvalget et lekent, avvæpnende og snilt uttrykk, mens en konservativ palett drar etterlatt inntrykk mer mot lavmælt profesjonalitet. Identiteten har en uhøytidelig trygghet som senker terskelen for å ta kontakt. Dette viser også resultatene – nesten en dobling av besøkende på nettsiden i 2017, fra 76 000 til 143 000, og en mangedobling når det gjelder henvendelser via chat, sms og e-post. I tillegg ble mer enn 1 000 bestillinger av HIV-tester bestilt de første dagene etter lansering. 

Juryen konkluderer med at Helseutvalget og designbyrået har lykkes i å skape en helhetlig og inviterende profil som makter å snakke om noe det ikke er enkelt å snakke om.  

Prosjektgruppe

Martin Yang, Bielke&Yang, grafisk design og art direction

Christian Bielke, Bielke&Yang, grafisk design og art direction

Evan McGuinness, Bielke&Yang, grafisk design og animasjon

Aksel Overskott, Helseutvalget, kommunikasjonsrådgiver

Rolf Martin Angeltvedt, Helseutvalget, daglig leder

André Elvan, Værsågod, utvikler

Isaac Gray, Værsågod, utvikler

Rick Berkelmans, Hedof, illustrasjon

Kimm Saatvedt, Kimm Saatvedt, foto