Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Vinnere av DOGA-merket

Hva

En ungdomsroman som tar målgruppen på alvor

Hvem

Gyldendal, Jørgen Brynhildsvoll (nå Smuss Studio), All Images og Try Råd AS

Hvor

Oslo

Fagdisipliner

Visuell kommunikasjon

Forfatterdebut på Instagram

Hvordan kan en forfatter og et forlag møte ungdom på hjemmebane i dag? Folkene rundt debutanten Alexander Kielland Krag publiserte rett og slett romanen hans på Instagram Stories.

Foto: Gyldendal

Hvordan få unge til å lese skjønnlitteratur? Gyldendal tok unges medievaner på alvor og gikk inn i deres verden.

Da Alexander Kielland Krag skrev sin første roman, så han en gyllen mulighet til å nå unge lesere. Dette blir mellom oss handler om to gutter på 17 år, deres vennskap og kjærlighet og om å finne seg selv.

Roman bit for bit

Romanen ble skrevet med det mål for øyet at den skulle publiseres som en digital fortelling. Historien ble publisert i form av 45 Instagram Stories, utgitt over 45 dager, sammen med originalproduserte bilder, videoer og musikk.

I tillegg ble tekstutdrag, bilder og videoteasere lagt ut som Instagram-poster. Og forfatteren brukte den samme plattformen til å snakke direkte med leserne.

Grafisk designer Jørgen Brynhildsvoll utviklet et energisk, enkelt formspråk som taler direkte til målgruppen uten å bli banalt.

9000 følgere og mange lesere

Forlagets forventninger ble raskt overoppfylt. Etter bare to uker hadde romanen fått 9000 følgere, og tallet holdt seg stabilt gjennom hele perioden. Syv av ti følgere var under 34 år.

All Images produserte originalmaterialet til digitale flater. Komponister og musikere spilte en viktig rolle og bidro etter hvert til lanseringen av albumet This stays between us med Emelie Hollow og Alexander Kielland Krag.

Men hva skjedde med boka som ble utgitt på papir omtrent samtidig? Både salgstallene i bokhandelen og utlånstallene på biblioteket var mye høyere enn for andre ungdomsromaner. Litteraturanmeldere og entusiaster i kommunikasjons- og mediebransjen har allerede drysset en rekke priser over den nyskapende bokutgivelsen.

Design og arkitektur gir verdi 

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur, er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.  

Her er tre gode grunner til at Norges første Instagram-roman er et godt eksempel:

Juryens uttalelse

Hvordan kan en forfatter og et forlag møte ungdom på hjemmebane i dag? Debutanten Alexander Kielland Krag og folkene rundt han publiserte rett og slett romanen hans på Instagram Stories.

Gyldendal og Try Råd hentet inn den grafiske designeren og interaksjonsdesigneren Jørgen Brynhildsvoll. Han brukte et enkelt og virkningsfullt visuelt formspråk som ble kombinert med bilder, video og musikk som var produsert for utgivelsen. På få uker fikk Instagram-romanen langt høyere lesertall enn forventet, og den la grunnlaget for senere utgivelser og internasjonal oppmerksomhet.

Juryen applauderer den digitale nyvinningen og er imponert over hvordan forlag og samarbeidspartnere også har lykkes med å gjøre «Dette blir mellom oss» til en suksess på papir og etterspurt i bokhandler og på bibliotek.

Norges første Instagram-roman tildeles DOGA-merket for design og arkitektur for å ha tenkt nytt om hvordan ungdom skal finne tilbake til bøkene, og for førsteklasses bruk av design og visuell kommunikasjon.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.