Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Utøver

Feed AS

Oppdragsgiver

Reaktor

Prosjektnavn

Elements of AI

Fagdisiplin

Interaksjonsdesign

I følge Sundar Pichai, CEO i Google, vil kunstig intelligens påvirke oss mer enn elektrisitet og ild. Utfordringen er at bare noen få forstår det, og at disse få potensielt vil ha enorm makt i fremtiden. Det er enkelt å se at dette er et uheldig scenario.

Gir kunstig intelligens til folket

Elements of AI er et prosjekt som motvirker denne utviklingen. Mer presist er det et gratis, nettbasert introduksjonskurs i kunstig intelligens som har oppstått gjennom et samarbeid mellom Reaktor og Universitetet i Helsinki.

Hensikten med prosjektet var å gjøre kunstig intelligens forståelig og tilgjengelig for den generelle befolkningen. Det norske designbyrået Feed har utviklet kursets visuelle konsept, brukeropplevelsen og sto for den tekniske implementeringen.

Projektet Elements of AI er vinner av DOGA-merket 2019.
Det norske designbyrået Feed har utviklet kursets visuelle konsept, brukeropplevelsen og sto for den tekniske implementeringen.
Foto: Feed AS
Projektet Elements of AI er vinner av DOGA-merket 2019.
Juryen uttaler: Elements of AI er et eksempel på ypperlig interaksjonsdesign og visuell kommunikasjon.
Foto: Feed AS

235 000 registrerte brukere

Til å begynne med satte de seg det de trodde var et litt hårete mål: Å utdanne én prosent av alle finner i kunstig intelligens. Men målet viste seg kjapt å ikke være hårete i det hele tatt. Nå er målet at én prosent av alle i verden skal ha en grunnleggende forståelse av kunstig intelligens innen 2020.

Elements of AI ble lansert i Finland i mai 2018 av landets president, Sauli Niinistö. I dag har kurset 235 000 registrerte brukere fra 110 land, og man er i gang med å rulle ut neste kurs i serien som er rettet mot teknologer som ønsker å arbeide med kunstig intelligens og datavitenskap.

Juryens uttalelse

Elements of AI er et eksempel på ypperlig interaksjonsdesign og visuell kommunikasjon. Vi er imponert over hvordan design er koblet til pedagogikk for å gjøre noe så komplisert som kunstig intelligens enkelt å forstå. Vi synes også at selve spillmekanikken er logisk og intuitiv med et godt oppsett og gode tekster.

Den visuelle kommunikasjonen har en fin variasjon mellom bilder, tekst og illustrasjoner og fremstår som tiltalende og enkel. At dette er gratis for alle mennesker i verden, er nesten ikke til å forstå. Vi applauderer merkevinnerne for et visjonært og viktig prosjekt.

Involverte i prosjektet

Project lead & content: Teemu Roos (UofH)
Product owner: Ville Valtonen (Reaktor)
Product lead: Fredrik Søgaard (Feed)
Lead designer: Henrik Wold Kraglund (Feed)
Illustration and design: Oscar Grønner (Feed)
Designer: Mathilda Gustafsson (Feed)
Lead developer: Petter Edna (Feed)
Developer: Mathias Stav (Feed)
Content designer: Travis Larson (Tenfour)
Content designer: Joni Suorsa (Reaktor)
Developers MOOC quizzes: Mikko Pyykkö (UofH)
Developer MOOC quizzes: Kalle Perkoila (UofH)
Lead developer MOOC quizzes: Henrik Nygren (UofH)

Om DOGA-merket

DOGA-merket for design og arkitektur er en nasjonal anerkjennelse til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og/eller arkitektur. Prosjekter som mottar DOGA-merket er forbildeeksempler som viser hvordan design- og arkitekturkompetanse har bidratt til å skape løsninger som bidrar positivt til miljøet, samfunnet og økonomien. DOGA-merket har vært utdelt siden 1961, og var tidligere kjent som Merket for god design.