NAVN PÅ PROSJEKT: Dæhlie identitet og pakning
NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Active Brands
NAVN PÅ UTØVER(E): WE OSLO og Superblaise
Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon, emballasjedesign
Gamle helter blir som nye
Siden 1996 har klesmerket Bjørn Dæhlie blitt båret av hverdagens turgåere, treningsglade amatører og eliteutøvere på jakt etter verdensmesterskap og OL-medaljer. Etter 20 år gjennom talløse mil på stier og i løyper, over snaue fjell og endeløse vidder, trengte den grafiske profilen en oppdatering.
Juryuttalelse
Merkevaren Bjørn Dæhlie har hatt en betydelig vekst de siste årene. Med en sponsoravtale med det norske skilandslag, og en ny generasjon talenter, var tiden moden for en revitalisering og reposisjonering av den kjente merkevaren.
Helt siden oppstarten har Bjørn Dæhlies signatur preget det grafiske uttrykket. I den nye profilen har man tatt vare på historien gjennom å beholde B og D som bærende element.
Det nye uttrykket har blitt stramt, sterkt og kraftfullt. Sammen med mer komplekse, visuelle mønstre, representerer det samlede uttrykket en stigning i enten puls, fart, intensitet eller topografi.
Emballasjen til Baselayer-serien er smart løst. Det skrå lokket sikrer solid branding, mens det åpne vinduet gir forbrukeren mulighet til å se og kjenne på produktet uten å ta det ut av esken. Oppsummert er dette en meget solid jobb som bidrar til nytt liv og relevans for et populært og verdsatt merke – også for kommende generasjoner.
Involverte i prosjektet
Kristine Lillevik, WE OSLO, kreativ leder
Camilla Hansteen, WE OSLO, senior designer
Ida Louise Andersen., WE OSLO, designer
Aksel Jermstad, byAksel foto, fotograf
Anniken Fjelberg, Superblaise, rådgiver