Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Oppdragsgiver: Laerdal Medical

Utøver: Laerdal Medical

Applikasjon vist på nettbrett og smarttelefon

Foto: Phuong Helen Nguyen

Et spill på liv og død

Én av tjue vil en gang i livet være i en situasjon der de trenger ferdigheter innen hjerte- og lungeredning. Med andre ord, i en situasjon der du enten redder – eller ikke redder – noen fra å dø. Da er det for sent å google. Derfor burde alle ha gjennomført et CPR Race fra Laerdal. 

Applikasjon vist på nettbrett.
Foto: Phuong Helen Nguyen
Applikasjon vist på nettbrett.
Foto: Phuong Helen Nguyen

Juryens uttalelse

Det er smart og innsiktsfullt å øke motivasjonen for å lære livredning ved å introdusere gamification i koblingen mellom en app og en dukke. CPR Race følger i sporene til andre løsninger fra Laerdal, som kjennetegnes ved smart bruk av designmetodikk for å skape produkter som hver for seg bidrar til å oppfylle bedriftens strategiske mål om å bidra til at 500 000 flere liv reddes årlig. 

I prosessen har de utviklet prototyper i samarbeid med British Heart Foundation (BHF) og American Heart Association (AHA), og CPR Race er allerede blitt en del av standardutstyret i kurspakken til sistnevnte. Dette forteller at dette er et produkt med et betydelig økonomisk potensial, i tillegg til livreddende egenskaper. 

.  

Prosjektgruppe

Phuong Helen Nguyen, Laerdal Medical, Senior Service Designer

Eirik Skaar, Laerdal Medical, Product Manager

Ole Martin Dahl, Laerdal Medical, Team Director

Frederik Hansen, Laerdal Medical, Design Manager