Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Hva

Ny visuell identitet for Bokhari

Hvem

Bokhari
Tank Design AS

Hvor

Ørskog i Ålesund kommune
Faisalabad, Pakistan

Fagdisipliner

Business design
Grafisk design
Merkevare-/identitetsdesign
Tekstildesign
Visuell kommunikasjon
Bærekraftig forretningsutvikling

Designer Runa Klock og sosial entreprenør Amar Bokhari hadde gode grunner da de i 2018 bestemte seg for å satse for fullt på tekstilprodukter for interiørmarkedet.

I en bransje med et noe frynset omdømme ønsket de å 

  • bidra til mer miljøvennlig produksjon, blant annet gjennom bevisst bruk av lokale gjenbrukte, resirkulerte og naturlige materialer 
  • tilby flere trygge, anstendige arbeidsplasser i Pakistan, spesielt for kvinner 
  • gi gratis skolegang til de ansattes barn i Pakistan 

En hovedutfordring for satsingen var at Bokhari manglet en sterk logo og en bærende visuell identitet. Gründerne hadde så langt konsentrert seg om produksjon og salg. Nå ville de løfte blikket og skape noe større. 

Derfor var de ikke sene om å takke ja da designkontoret Tank kom på banen. Tank har gjennom de siste 15 årene gjennomført et årlig pro bono-prosjekt hvor sosiale entreprenører, veldedige organisasjoner eller kulturinstitusjoner kan søke om gratis designtimer for bygging og utvikling av visuelle identiteter.  

Prosjektet som heter «Gratis med vilje», har vært en kick-start for flere aktører i Norge. Bokhari og Tank ble en sjeldent god match, og har fortsatt samarbeidet siden det første møtet i 2019.

Fargede tråder i sennepsgul, grønn og sjøgrønn henger til tørk på trestammer. Foto
Med Bokhari har ønsket vært å bidra til en mer miljøvennlig tekstilproduksjon, tilby trygge arbeidsplasser i Pakistan og gratis skolegang for de ansattes barn.
Foto: Bård Gundersen
Papirpose, blyant, merkelapp, garn og teip med Bokhari profil på. Foto
Bokhari manglet en sterk logo og en bærende visuell identitet. Så søkte de om å bli Tank sitt årlige pro-bono prosjekt.
Foto: Bård Gundersen

Et produkt, en fremtid 

Prosessen startet med workshoper og løpende dialog om strategi, retning og visjoner. Utgangspunktet for arbeidet videre var slagordet «Et produkt, en fremtid» og kjerneverdiene bærekraft, kontinuitet og sosialt engasjement. 

Gründerne ønsket seg et visuelt formspråk som er moderne og tidløst, og samtidig formidler historien bak produktene og hvordan de blir produsert. 

Nærbilde av hvit, vevd duk med Bokhari merkelapp. Foto

Gründerne ønsket seg et visuelt formspråk som er moderne og tidløst, og samtidig formidler historien bak produktene og hvordan de blir produsert.

Foto: Tank

Stilisert vevknute 

Vevde tekstiler består av motiver som gjentas i mønstre med uendelige variasjonsmuligheter. Gjennom idéprosessen avdekket Bokhari at de satt på en skattkiste av historier og kunnskap om vevteknikker og håndverkstradisjoner.  

Dette inspirerte designerne til å skape et mønster som danner bærebjelken for den visuelle identiteten.   

Bokstaven «b» er designet som en stilisert vevknute og et uendelighetssymbol. Denne danner utgangspunktet for selskapets logo.

Det ble også utviklet et sett av visuelle elementer som ikoner, illustrasjoner og infografikk som kan kombineres på ulike måter, avhengig av budskapet. Blant annet brukes disse til å illustrere Bokharis økosystem av produkter og verdikjeden bak. 

Forsiden av katalogen til Bokhari i svart og hvitt. Foto
Vevstekninkk og håndverkstradisjon inspirerte designerne til å skape et mønster som danner bærebjelken for den visuelle identiteten. Bokstaven «b» i logoen, er designet som en stilisert vevknute og et uendelighetssymbol.
Foto: Tank

Bro mellom det skandinaviske og pakistanske 

Designerne hadde som mål å utvikle en visuell identitet som kan romme både det skandinaviske rasjonelle designet og det rike ornamenterte formspråket fra de pakistanske tekstiltradisjonene.   

Med enkle, men distinkte virkemidler har Bokhari fått en visuell identitet som fungerer godt både på nettsider og på trykk. Det minimalistiske uttrykket i identiteten gjør at det er produktene som får lov til å skinne. 

Tre menn jobber ute med å legge grønne vekster på bakken. Foto

Arbeiderne har gode arbeidsvilkår og bidrer til en miljøvennlig produksjon, blant annet gjennom bevisst bruk av lokale gjenbrukte, resirkulerte og naturlige materialer.

Foto: Bård Gundersen

Arbeidsplasser og skole 

Med ny logo og visuell identitet har Bokhari satset friskt. Fornyelsen har resultert i nye samarbeidsprosjekter og forretningsmuligheter, og også økt salg. 

Den nye visuelle identiteten benyttes også av Kid Interiør i Norge og Hemtex i Sverige, Finland og Estland, som er forhandlere av produkter fra Bokhari. De opplever at identiteten kommuniserer godt til deres kunder. 

Slik har Bokhari kunnet styrke sin satsing på utvidet samfunnsansvar: 

  • I Sultan Town, i utkanten av millionbyen og bomullsmetropolen Faisalabad i Pakistan, har over 450 ansatte trygge og anstendige arbeidsplasser, de fleste kvinner.   
  • Både veveriet og skolen drives på fornybar energi fra solceller, noe som erstatter strøm fra kullkraftverk og annet fossilt brennstoff.   
  • Et vannrenseanlegg sikrer rent drikkevann for 5000 personer og gjør at det meste av vannet i tekstilproduksjonen blir resirkulert.  
  • Og kanskje viktigst av alt: Vegg i vegg ligger skolen LAMS, der nærmere 1000 gutter og jenter i alderen 4 til 18 år får sin utdannelse. Mange av jentene er de første i sine familier som lærer å lese og skrive.
Oversiktsbilde som viser en skolegård og et skolebygg i Pakistan. Foto

Både veveriet og skolen drives på fornybar energi fra solceller, noe som erstatter strøm fra kullkraftverk og annet fossilt brennstoff.

Foto: Bård Gundersen

Jacob-prisen 

Styreleder Runa Klock ble omtalt som visjonær og grensesprengende da hun ble tildelt Jacob-prisen i 2020. Daglig leder Amar Bokhari tok imot Harry Hole-stiftelsens pris i 2022 for å satse på anstendige arbeidsplasser i Pakistan. 

Juryens begrunnelse 

En god grafisk identitet lykkes med å speile en virksomhets verdigrunnlag. Bokhari er et stjerneeksempel på hvor godt dette kan gjøres.    

Juryen applauderer den intelligente bruken av mønster, farger og formspråk. Vi mener identiteten reflekterer virksomhetens filosofi på en ydmyk og overbevisende måte. Følgelig oppleves Bokhari som et kvalitetsmerke.     

Bokhari tildeles DOGA-merket for design og arkitektur for helhetlig merkevarebygging som troverdig formidler virksomhetens samfunnsengasjement. Merkevaren appellerer til kunder som er bevisst på eget forbruk og nysgjerrige på tingenes opphav. Slik bidrar den til å støtte opp om arbeidsplasser og skolegang i Pakistan, noe som er et hovedmål for virksomheten.

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste forbilder, og viser hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.  

Her er tre grunner til at dette prosjektet er et forbilde: 

Den nye visuelle identiteten til Bokhari har styrket merkevaren og gjort det mulig å hevde seg i konkurranse med konvensjonelle, mindre bærekraftige produkter.

Bokhari er en trygg arbeidsplass for over 450 ansatte. De gir gratis skolegang for de ansattes barn, og ren energi og drikkevann til lokalsamfunnet. Det sosiale ansvaret som ligger til grunn for Bokhari, er noe produsenter verden over burde se til, og lære av. 

Den nye visuelle identiteten har åpnet opp for nye samarbeidsprosjekter for Bokhari, bl.a. kjente norske illustratører og designere, og med Oslo Design Fair, der Bokhari ble invitert som offisiell samarbeidspartner. 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.