Hva
Ny visuell identitet for Barneombudet
Hvem
Barneombudet og Bielke&Yang
Hvor
Oslo
Fagdisipliner
Merkevare-/identitetsdesign
Interaksjonsdesign
En teddybjørn var i mange år Barneombudets logo. Den fungerte godt for barn og småbarnsforeldre, men traff ikke ungdom, som også er en viktig målgruppe. I tillegg skal Barneombudet nå politikere og myndighetspersoner.
Andre utfordringer var at nettsidene hadde et formelt og statlig preg, og at de manglet en helhetlig og gjennomtenkt arkitektur. Designerne startet derfor med å gjennomføre intervjuer og spørreundersøkelser i målgruppene.
Lekent og seriøst
De fant at det viktigste hensynet var å balansere det seriøse og det lekne. Hovedmålet for den nye visuelle identiteten var å bidra til at barn og unge blir hørt. Konkret skulle det skje ved å senke terskelen for å ta kontakt og for å ta i bruk Barneombudets tjenester.
Dette formålet ble førende for alt designarbeidet, fra nytt symbol til skrifttyper, fargepalett, illustrasjoner, fotostil og ikke minst oppbyggingen og utformingen av de nye nettsidene. Barn og unges energi gjennomsyrer det grafiske designet, tegningene og fotografiene.
Lav terskel, høy kompetanse
Barneombudet skal gi støtte, hjelp og veiledning til barn og unge i hele landet uansett hvilke behov de har. God, universell utforming og en uformell stil på nettsidene bidrar til at flere forstår innholdet. Og det blir enklere å ta i bruk Barneombudets tjenester. Det er videre et stort pluss med informasjon på samisk. Her er det gjennomgående lav terskel og høy kompetanse.
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur, er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er to gode grunner til at Barneombudet er et godt eksempel: