NAVN PÅ PROSJEKT: Balholm Fruktvin
NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Balholm As
NAVN PÅ UTØVER(E): OlssønBarbieri As
Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon, emballasjedesign
Fruktelig fin design
Balholm er en familiedrevet fruktgård fra Balestrand i Sognefjorden som ønsket å skape en ny merkevareplattform for sin nye serie med musserende fruktviner. Målet er å utfordre «prosecco/cava-segmentet» med et lokalt norsk alternativ, og de ønsket en fleksibel løsning for å formidle lokale historier, anekdoter og mytologi fra Balestrand og Sogn assosiert med frukt.
Juryuttalelse
Her har de lykkes med å skape en helt særegen identitet med historien om tre sterke sognekvinner og inspirasjon fra gammel illustrasjonsteknikk. Her henger alt sammen i en større helhet der de enkelte delene forsterker hverandre: De voksede korkene med fargekoding gir assosiasjoner til det hjemmelagde og originale, og silkepapiret man pakker flaskene inn i, understøtter inntrykket av personlig omsorg og lokal tilknytning. Gamle illustrasjoner og trykkteknikker henter frem det nostalgiske i produktet, men de uventede fargekombinasjonene etterlater ingen tvil om dette er et moderne produkt. Oppsummert er dette et arbeid med høy kvalitet når det gjelder håndverk og varighet på design, og fremstår som helhetlig, appellerende og særegent.
Involverte i prosjektet
Frode Skaren, ByHands/ Ugly Logo, illustratør
Stefan Ellmer, typograf