Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

NAVN PÅ PROSJEKT: Balholm Fruktvin

NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Balholm As

NAVN PÅ UTØVER(E): OlssønBarbieri As

Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon, emballasjedesign

Balholm Fruktvin Emma åpen flaske. Foto: Sigve Aspelund / Tinagent

Fruktelig fin design

Balholm er en familiedrevet fruktgård fra Balestrand i Sognefjorden som ønsket å skape en ny merkevareplattform for sin nye serie med musserende fruktviner. Målet er å utfordre «prosecco/cava-segmentet» med et lokalt norsk alternativ, og de ønsket en fleksibel løsning for å formidle lokale historier, anekdoter og mytologi fra Balestrand og Sogn assosiert med frukt.

Balholm Fruktvin front Emma. Foto: Sigve Aspelund / Tinagent
Balholm Fruktvin detalj Emma med papir. Foto: Sigve Aspelund / Tinagent

Juryuttalelse

Her har de lykkes med å skape en helt særegen identitet med historien om tre sterke sognekvinner og inspirasjon fra gammel illustrasjonsteknikk. Her henger alt sammen i en større helhet der de enkelte delene forsterker hverandre: De voksede korkene med fargekoding gir assosiasjoner til det hjemmelagde og originale, og silkepapiret man pakker flaskene inn i, understøtter inntrykket av personlig omsorg og lokal tilknytning. Gamle illustrasjoner og trykkteknikker henter frem det nostalgiske i produktet, men de uventede fargekombinasjonene etterlater ingen tvil om dette er et moderne produkt. Oppsummert er dette et arbeid med høy kvalitet når det gjelder håndverk og varighet på design, og fremstår som helhetlig, appellerende og særegent.

Involverte i prosjektet

Frode Skaren, ByHands/ Ugly Logo, illustratør

Stefan Ellmer, typograf