Oppdragsgiver: Rema 1000 i Norge As
Utøver: Designit Oslo AS
Klar, ferdig, Æ!
Da REMA 1000 skulle lansere appen Æ, deres største digitale satsing noensinne, var det avgjørende at de ansatte var informerte, engasjerte og inspirerte. Like avgjørende var det at prosjektet var hemmelig frem til lanseringsdatoen. Så, hvordan få 11 000 mennesker til å ikke bare lære seg et nytt system på 16 timer, men også like det og anbefale det til andre? Dette var, i korte trekk, utfordringen Designit sto overfor.
Juryens uttalelse
Æ go live utmerker seg ved et veldig helhetlig og gjennomarbeidet opplæringsmateriell og et design av opplæringseventen som rett og slett er imponerende. Kompleksiteten i utfordringen, med kravet om hemmelighold som litt ekstra piff, gjør denne oppgaven svært krevende, både med tanke på helheten i løsningen og med tanke på presisjonen i de enkelte prosessene og tiltakene. 11 000 ansatte er jo, kort sagt, 11 000 potensielle feilkilder. Så at de har greid å gjennomføre en så tvers gjennom helhetlig prosess, på så kort tid og med så gode resultater, er intet mindre enn en stor bragd, og det viser viktigheten av å fokusere på det menneskelige kontaktpunktet når man lanserer et nytt konsept.
Det er også gledelig at en så stor næringslivsaktør som REMA 1000 bruker tjenestedesign for å skape bedre kundeopplevelser og økt salg – vi både håper og tror at vi vil se mer av denne type samarbeid i fremtiden.
Prosjektgruppe
Agnete Enga, Designit, Strategic Design Director
Maria Björklund, Designit, Service Designer
Marte Viksmoen, Designit, Brand Experience Designer
Elizabeth Matre-Aas, Designit, Strategic Design Director
Kjersti Olsen Skrefsrud, Rema 1000, prosjektleder
Tove Solberg, Rema 1000, event
Rebecca Ophus, Rema 1000, kommunikasjonsrådgiver
Kaja Østbye Andresen, Rema 1000, kommunikasjonsrådgiver
Frederik Jahr, Rema 1000, HR & e-læaring
Ann-Kristin Pettersen, Rema 1000, kampanje & marked
Alistair Cheyne, Stir, Motion Designer