Utfordring
Skolens kommunikasjonen med elevenes foresatte resulterte ofte i misforståelser og varierende engasjement fra de foresatte – noe som påvirket elevenes mulighet til en optimal læringssituasjon.
DIP-prosjektet skulle gi bedre innsikt og forståelse for hvordan man kan bedre kommunikasjonen, samt utvikle og teste konkrete tiltak.
Prosess
Alle aktører skulle ha eierskap til prosessen, og prosjektgruppen besto av utvalgte lærere, rektor og to tjenestedesignere. De øvrige aktørene var lærergruppen, en gruppe elever, utvalgte foreldre og FAU. Alle viktige beslutninger ble tatt i prosjektgruppen, men alle foreldre og lærere ble invitert til å komme med innspill og spørsmål. Det ble gjennomført brukerstudier med lærere, foresatte og elever.
Etter en analyse av brukerstudiene, kokte alle innsiktene ned til 11 nøkkelinnsikter som dannet grunnlaget for utvikling av tiltak og konsepter. Det ble da tydelig at skolens dårlige omdømme ikke avspeilet elevenes eller foresattes forhold til skolen.
Følgende fokusområder ble definert: Kommunikasjon av foreldrenes rolle, effektivisering av skolens kommunikasjon, bedring av samholdet mellom foreldre og formidling av historier fra Mortensrud skole.
Resultat
Med utgangspunkt i de fire definerte fokusområdene, ble det utarbeidet en rekke tiltak og prototyper. Resultatene ble en brukervennlig rapport med dokumentasjon av hele prosessen, tre maler med redesignede infoskriv til forbedret kommunikasjon mellom skole og hjem, et hefte med guide til alle 15 tiltak utlevert til alle ansatte på skolen, blogg om prosjektet og økt oppmerksomhet hos Utdanningsetaten om problemstillingen skole-/hjemsamarbeidet og mulighetene for å benytte designmetodikk i denne sammenhengen.