Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Utdanning

Utfordring

Hvordan samarbeide med bilbransjen for å utvikle nye opplæringsløp som dekker bransjens behov for fremtidig kompetanse, øker rekrutteringen og hindrer frafall i skolen? Kravene til fagfolk i bilbransjen har endret seg radikalt de siste årene og det er viktig at utdanningen møter disse kravene. Hvordan kan elevene komme fortere ut i praksis?

Prosess

For å forstå mulighetene og begrensningene i møtet mellom skole og bedrift, valgte Utdanningsetaten å tilnærme seg problemstillingen ved å se verden fra de ulike aktørenes side. Gjennom dybdeintervjuer gjennomført i samarbeid med tjenestedesignbyrået Livework viste det seg at bransjen var positive til samarbeid og at bedriftene ønsket å påta seg større ansvar for opplæringen i tett dialog med skolen.

Ved å kombinere dybdeintervjuer og observasjoner, kunne Utdanningsetaten og Livework danne seg et helhetlig bilde av situasjonen og løfte frem de bærende innsiktene. Alle involverte understreket hvor viktig det er med elevens interesse for bil og det å kunne bruke bilen som læringsobjekt.

Med utgangspunkt i innsiktene ble det gjennomført en idédugnad som resulterte i tre forslag:

  • Et felles system for å utforme nye opplæringsløp
  • Felles prosjekter satt i system
  • Brukervennlige opplegg for bedrifter

Resultat

Etter utprøving av de ulike forslagene, var det tydelig at man kunne samarbeide med næringslivet for å utvikle nye opplæringsløp. Basert på utprøvingene utviklet Livework et verktøy som fikk navnet Konkret. Konkret var en enkel 3-trinnsprosess for å hjelpe bedrifter og videregående skole med å samarbeide om konkrete prosjekter for elevene.

For skolen er Konkret-prosjekter en mulighet til å knytte fellesfag- og programfagundervisning til praktiske oppgaver, mens de for bedriften er en god mulighet til å påvirke og bidra i utdannelsen til sine fremtidige ansatte.

Gjennom samarbeidet som ble etablert mellom skolen, Utdanningsetaten og bilbransjen ble det utviklet en vekslingsmodell for bilfaget. Det er en opplæringsmodell for yrkesfag som fører frem til fagbrev/svennebrev.