Nordkapp er en sterk norsk merkevare innenfor reiseliv, men har i de senere årene ikke helt evnet å fornye seg og fremstå som den unike turistdestinasjonen stedet er.
Målet med dette DIP-prosjektet var å øke attraksjonskraften for Nordkapp. Kapp-destinasjonen skulle redesignes for å skape en helhetlig opplevelse for turistene som finner veien så langt nord. Arbeidet skulle involvere både reiselivsaktører og andre tjenesteytere i området.
Utfordring
Nordkapp som destinasjon fremsto som fragmentert og uten en tydelig identitet.
Mange ulike aktører var involvert, men de jobbet hver for seg, uten å forholde seg til de besøkendes behov og forventinger til Nordkapp som en helhetsopplevelse.
Prosess
Et DIP-prosjekt forutsetter at brukerne involveres og at designere er med helt fra start. I dette prosjektet ble tjenestedesignere fra Designit hentet inn. For å ivareta brukerperspektivet, fikk Designit hjelp av Prologue, en leverandør av brukerstudier basert på etnografisk og samfunnsvitenskaplig metode. Innsiktsarbeidet ble konsentrert til lokalsamfunnet – innbyggere og næringsliv – og turistene. Du kan lese rapporten her. Funnene i innsikten dannet grunnlaget for den videre designstrategien.
Å reise til Nordkapp er et veldig bevisst valg. Du kommer ikke hit ved en tilfeldighet.
Resultat
Prosjektet resulterte i en mer helhetlig tilnærming til Nordkapp som destinasjon og la grunnlaget for å bygge en felles merkevare. Ideene og innsiktene som kom frem i prosjektet er nå et styringsverktøy for alle aktørene som er involvert, noe som gjør det enklere for dem å utvikle tjenester og produkter som bygger opp under merkevaren.
Det er utviklet fire konsepter for en helhetlig reiseopplevelse:
- Spor mot nord: Markeringer i veibanene for å underbygge følelsen av å fysisk krysse breddegraden 71 grader nord.
- Travellers point: Et utstillingsvindu og en velkomst til Nordkapp. Stedet vil inspirere, forføre og forberede de reisende på hva som venter dem.
- The Alley Walk: The Alley Walk forbinder indre havn i Honningsvåg og Hurtigrutekaia med bussholdeplassen og cruisebåtkaia. Gatene er det første møtet med Nordkapp og Honningsvåg for alle som kommer sjøveien.
- North Cape Connect: Konseptet etablerer øyas seks hovedattraksjoner – Honningsvåg, Kamøyvær, Skarsvåg, Nordkapplatået, Gjesvær og Nordvågen – med ulike løsninger til hvordan attraksjonene kan kobles, så de oppleves som en helhet.