Utfordring
For folk flest er fornyelse en del av hverdagen, men når noen dør, må alle forholde seg til gamle regler for gravsteder. DIP-prosjektet skulle skape visjonære tanker som inneholdt realiserbare ideer for tjenester og produkter på norske gravsteder.
Prosess
Innsikt ble hentet via intervjuer med alt fra eksperter til mennesker som definerte seg som ikke spesielt interesserte i temaet. Norsk Kirkegårdsservice ønsket å få en bred forståelse for fagfeltet og for hvordan folk flest forholder seg til gravsteder. Det ble satt sammen fokusgrupper bestående av folk med forskjellig alder, interesser og geografisk tilhørighet. To designere og en ekspert på eldre ble engasjert for å konvertere innsikten som kom frem i fokusgruppene til ideer.
Resultat
3 av 25 ideer ble plukket ut og jobbet videre med, og én av disse ble realisert. Dette var en helt ny type selvvanningskasse i samarbeid med oppfinner Sigmund Brunes som fikk navnet Flowerguard. Flowerguard ble utviklet for å skape vakre gravsteder ved å gjøre gravstell enklere med mindre luking og vanning.
I tillegg til å fungere på gravsteder, kan Flowerguard også brukes i hus og hage, i parker og til matproduksjon.