Utfordring
DIP-prosjektet skulle bidra til å gi Hafslund Strøms private kunder et sterkere forhold til og bevissthet rundt eget strømforbruk som kunne bidra til en reduksjon i nasjonalt strømforbruk. Kundene skulle gis en ny og utvidet tilgang til informasjon om eget strømforbruk. En like viktig utfordring var å skape nye og lønnsomme produkter og tjenester for å kompensere for verditapet når strømforbruket reduseres.
Prosess
Samarbeidet med Design-it var første gang Hafslund Strøm gjorde bruk av brukerinvolvering i alle steg i utviklingen av nye tjenester. Interessentene i prosjekter var
- Kunden, gjennom besparelser ved strømreduksjon og grønne tiltak
- Miljøet, gjennom redusert strømproduksjon og de belastningene dette medfører
- Hafslund Strøm, gjennom inntekter fra nye tjenester og styrket omdømme.
Prosjektet ble innledet med en kartlegging av dagens tjenester og en synliggjøring av utfordringer og muligheter. Deretter ble tendenser innenfor strøm og strømsparing undersøkt. Funnene ble brukt for å gi en forståelse av øvrige aktørers og konkurrenters tiltak, og som inspirasjon til idé- og konseptutvikling.
Innspill fra strømkundene ble hentet inn ved hjelp av kvalitative intervjuer hjemme hos brukere. Respondentene hadde ulik alder, utdanning, yrke, strømforbruk, boforhold og bosted. Innsikten fra brukerne ble oppsamlet i nøkkelfunn og dannet bakteppe for konseptutvikling og utforming av den endelige løsningen. Det ble også gjennomført en idéworkshop hvor alle ansatte i Hafslund kunne komme med ideer til hva de selv kunne gjøre for å spare strøm og hva Hafslund Strøm kunne gjøre for å få kundene sine til å spare strøm.
Konseptfasens ideer ble så videreutviklet til helhetlige tjenestekonsepter.
Resultat
Resultatet av prosjektet ble fem tjenestekonsepter som bygger på innsikt fra brukerstudier, konseptutvikling og testing. Målet for de ulike konseptene var å få kunden til å bruke mindre strøm og skape nye og lønnsomme produkter for Hafslund Strøm.
Gjennom prosjektet har Hafslund Strøm fått kunnskap om hvordan de metodisk kan jobbe med designdrevet innovasjon og hvordan kundene kan delta aktivt i prosessen. Dette gir større trygghet for at produkter og tjenester treffer kundens behov.