Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Designstøtte inkluderende design

Playbook for mangfoldsrekruttering 

  • Oppdragsgiver: Schibsted
  • Designpartner: Brunch Oslo
  • Samarbeidspartnere: Skogstad & Co 

Mediekonsernet Schibsted ønsker å være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass, og i 2023 fikk de støtte fra DOGA til sin nye store satsing på mangfoldsrekruttering.

Søk om designstøtte 2024 >>

Jo tryggere vi er i møte med mangfoldet, jo tryggere vil vi alle føle seg. Det gir muligheter!

Sumeet Singh Patpatia

Sjef for mangfold, inkludering og tilhørighet i Schibsted

Forutsetningen for støtten er at man benytter profesjonell designkompetanse inn i prosjektet. Schibsted fikk med seg det kreative byrået Brunch Oslo, og sammen utviklet de et konsept som fikk navnet «Don't hire yourself!»

Navnet peker på en vanlig refleks hos oss mennesker, nemlig at vi bevisst eller ubevisst trekkes mot det som er kjent for oss. I en rekrutteringsprosess kan det i verste fall føre til at vi overser talenter og kvalifikasjoner som er annerledes og som kan berike organisasjonen og føre til nytenkning og innovasjon.  

Mangfold er berikende

– Vi ser etter oss selv hele veien – fra hvem vi inviterer til intervju, hvordan vi vurderer kandidater og hvordan vi tar beslutninger. En kopi av meg kan tjene mine egne interesser. Men mangfold og andre perspektiver beriker våre team og vår organisasjon, forklarer Sumeet Singh Patpatia, sjef for mangfold, inkludering og tilhørighet i Schibsted. 

Patpaia forklarer at mangfold for Schibsted går på tvers av både kultur, generasjoner, kjønn, LGBTQ+, nevrodivergens og funksjonsnedsettelser.

– Det grunnleggende for en god arbeidskultur er at alle kan være seg selv på jobb og føle at de hører til. Dette prosjektet bygger kunnskap om mangfold, motiverer til handling og inkluderer alle medarbeidere i både innhold og deltakelse. 

Omfavner forskjellene

Universell utforming har vært viktig, da prosjektet går ut på å omfavne forskjellene mellom mennesker. Det ble tatt spesielt hensyn til at all informasjon skulle være enkel å forstå, og at konseptet skulle fungere som et oppslagsverk i senere ansettelsesprosesser. Det ble derfor lagt vekt på en god og tydelig navigasjon og lesbarhet og en gjennomgående fargebruk som gjør det lett å finne samme type informasjon på tvers av temaene. 

Siden playbooken skulle lanseres i hele Norden, var det en viktig faktor at den måtte være lett å oversette og tolke, uten for eksempel å måtte kjenne til norske kulturelle eller språklige referanser. Den er utviklet på en måte som gjør det appellerende og enkelt å sette seg inn i for alle.

Kan gi store ringvirkninger

Kreativ leder Simen Sadeghi-Braathen i Brunch Oslo håper på flere slike prosjekter i fremtiden. 

– Vi ønsker alltid at det vi designer skal være inkluderende og tilgjengelig for alle. Men det er ekstra gøy å ha et prosjekt der inkludering ikke bare er fint, men også nøkkelen til suksess hos kunden, sier Sadeghi - Braathen.

Nordics Marketplaces Jobs, Schibsteds nordiske organisasjon for jobbplattformer som inkluderer Finn.no, Blocket, og Oikotie, har valgt å satse bredt på å ta konseptet «Don't hire yourself» ut til alle sine kunder. På denne måten vil konseptet kunne gi store ringvirkninger for inkluderende rekruttering i hele Norden.

Finn.no sin Playbook for inkluderende rekruttering fra A til Å er tilgjengelig for nedlasting her

Ageing in the Arctic

  • Oppdragsgiver: AT Arkitektur
  • Designpartner: Fabric+, avdeling for stedsutvikling og design i AT Arkitektur 
  • Samarbeidspartner: Bodø kommune, Senteret for et aldersvennlig Norge 
I 2023 fikk Fabric+ og Bodø kommune støtte fra DOGA til et prosjekt som skal gjøre Bodø mer aldersvennlig om vinteren.

Bodø ligger nord for polarsirkelen og har både en relativt stor og aldrende befolkning, en lang vinter og et uforutsigbart kystklima. Været kan gjøre det vanskelig å ferdes ute, holde seg aktiv og oppleve omgivelsene som trygge. 

Vær og føre på vinteren i Bodø påvirker eldres følelse av trygghet, aktivitetsnivå og helse. Altfor mange mister lysten til å gå ut.

Siri Arntzen-Ratnarajan

prosjektleder og fagleder stedsutvikling i Fabric+/AT Arkitektur

Sammen med et team av leger, designere, arkitekter, urbanister, økonomer og offentlige tjenesteytere har Fabric+ og Bodø kommune undersøkt hvordan vinteren påvirker godt voksne bodøværinger. Målet har vært å finne frem til tiltak som kan gjøre uterommene mer tilgjengelige og aldersvennlige om vinteren. 

Mister lysten til å gå ut om vinteren

I prosjektet ble det gjennomført en spørreundersøkelse med 99 eldre respondenter, 5 byvandringer, 10 dybdeintervjuer og 3 gruppedialoger/workshops. Over 300 eldre ble direkte konsultert.

Innsiktsarbeidet avdekket at Bodø er en svært aldersvennlig by, men bare når det er oppholdsvær og bart på bakken. vær og føre på vinteren påvirket eldres følelse av trygghet, aktivitetsnivå og helse.

–  Altfor mange mister lysten til å gå ut. Godt over halvparten svarer at de kjenner noen eller flere som lar være å gå ut vinterhalvåret, forteller Siri Arntzen-Ratnarajan, prosjektleder og fagleder stedsutvikling i Fabric+/AT Arkitektur.   

Prosjektet har vakt internasjonal interesse

For at uteområder, reiseopplevelser eller tjenester skal være inkluderende, må de også holde høy standard på vinterstid. Dette er spesielt utfordrende i byer som har krevende klima over lengre perioder.

Det er lite tilgjengelig kunnskap om hvilken påvirkning vær og klima har på aldersvennlighet og universell utforming. I litteratur om universell utforming og tilgjengelighet nevnes vær og klima ofte bare i en bisetning, og det er generelt lite fokus på temaet.

Prosjektet i Bodø har derfor vakt stor interesse, også internasjonalt, og det har stor overføringsverdi til andre steder med liknende forhold.

– Både land i Europa og utenfor – som Canada – er interessert i innsikten fra prosjektet og hvordan det følges opp med tiltak og utvikling, forteller Siri Arntzen-Ratnarajan.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.