Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Case
Til toppen

«Future of the Fjords»: Miljøprofil og naturopplevelser i verdensklasse

Med helelektrisk drift, universell utforming og uhindret utsikt setter «Future of the Fjords» en ny standard for turistbåter. Ved å svare på strengere miljøkrav, er den også blitt en favoritt blant miljøbevisste turister.

«Future of the Fjords» ble satt i drift i april 2018. Med sitt grensesprengende design blir den 43 meter lange båten lagt merke til der den går i rute mellom Gudvangen og Flåm i Nærøyfjorden innerst i Sognefjorden. Det gjør også søsterskipet og forløperen «Vision of the Fjords», en batteri/diesel-hybrid som kom i drift i 2016. Båtene opereres av selskapet The Fjords og er designet og bygget av Brødrene Aa i Hyen i Nordfjord. De er verdensledende på utforming av lette hurtiggående passasjerbåter i karbonfiber. Søsterskipene på Nærøyfjorden er de to første av deres fartøy-type Seasight, som demonstrerer kraften i designdrevet innovasjon.

future of the fjords.png
På «Future of The Fjords» er det utsikt og nærhet til omgivelsene fra alle steder på dekk. Framkommeligheten om bord er svært god for alle, uansett fysisk funksjonsevne. Foto: Sverre Hjørnevik

Utfordring: Mindre utslipp, bedre kundeopplevelse og lavere driftskostnader

Maritim sektor står for om lag 2,5 prosent av de globale klimagassutslippene. Å nå de internasjonale klimamålene krever omfattende tiltak for å få ned utslipp og miljøpåvirkning fra skipsfarten. Da The Fjords bestilte båten hadde de klare ønsker om å lavere utslipp, en tydelig miljøprofil, en enda bedre kundeopplevelse og lavere driftskostnader. Det blir stadig viktigere at turistmål har en tydelig miljøprofil, og turistene er villige til å betale ekstra for det. Samtidig er konkurransen hard, og bestiller hadde ikke marginer for redusert netto inntjening for det nye fartøyet, som var anslått å være 20 prosent dyrere enn et dieselfartøy. Dette måtte kompenseres med lavere driftskostnader og økt inntektspotensial gjennom en tydelig miljøprofil.

Helt konkret fikk Brødrene Aa følgende utfordring: Kan dere utvikle et funksjonelt fartøy som kan gå med 10-18 knops fart i inntil tre timer uten utslipp og ta 450 passasjerer?

Prosess: Helt nye løsninger måtte lages

Å utvikle et slikt fartøy krevde en rekke nye løsninger som ikke fantes i det maritime markedet. Brødrene Aa analyserte oppgaven sammen med sine samarbeidspartnere og brøt den ned i flere delutfordringer. Blant de viktigste var disse:

  • Utslippsfri drift
  • Tekniske og operative løsninger med kommersiell bærekraft
  • Lavest mulig energiforbruk
  • Optimale løsninger for batteri og lading
  • Fartøydesign som hindrer bølgeskapt erosjon i strandsonen

For å oppnå nødvendig energitetthet måtte den nyeste batteriteknologien tas i bruk. Det endte opp som det største batteriprosjektet noen gang innenfor marin transport i Norge i forhold til ytelse. Utvikling og produksjon av «Future of The Fjords» kostet 130 MNOK. Tilpasning og utvikling av fartøyet for ren batteridrift utgjorde 34 MNOK. I tillegg var det nødvendig med store investeringer i ny infrastruktur på land.

«Future of The Fjords» var tiltenkt en ruteplan med fem avganger per dag, med 30 minutt liggetid ved kai i Flåm mellom hver tur. Det ville ikke være nok kapasitet i nettet på dagtid til å topplade batteripakkene mellom hver avgang. The Fjords, Brødrene Aa og Westcon Power & Automation utviklet konseptet PowerDock som løsning. Det består av en flytebrygge med batteripakker lagret under dekk. Løsningen gjør det mulig å overføre store energimengder på kort tid på steder der kraftnettet er for svakt til direkte lading av et fartøy eller annen installasjon. Med PowerDock kan batteripakkene lades med relativt lav effekt døgnet rundt eller med høyere effekt i perioder med lav belastning på kraftnettet eller når det er rimelig tilgang til elektrisk energi.

Resultat: Miljøgevinster og stor etterspørsel

Drift av de to Seasight-fartøyene har gitt store miljøgevinster, særlig for «Future of The Fjords». Dieselforbruket på hybridfartøyet «Vision of The Fjords» gjør det mulig å beregne årsforbruket av diesel dersom fartøyet kun hadde gått på dieseldrift. Utregninger for utslipp av CO2-ekvivalenter per år med ulike energibærere er vist i tabellen nedenfor.

Energibærer

Forbruk liter diesel pr år

CO2 ekvivalenter (kg)

Diesel

650.000

1.716.000

Hybrid - diesel/batteri, «Vision of the Fjords»

460.000

1.286.100

Batteri, «Future of The Fjords»

0

187.500

Tabell. Dieselforbruk og CO2-utslipp. Tallene er basert på 2500 driftstimer per år, motoreffekt på 1000 kW og 75 gram CO2EKV/kWh for el-nettet. Tallet for CO2 for ren batteridrift skyldes noe import av kraft til Norge og innblanding av europeisk kraftmiks.

Nettogevinst ved batteridrift for «Future of The Fjords» på ruta Flåm-Gudvangen er på ca. 1.500 tonn CO2-ekvivalenter pr år.

Lønnsom miljøprofil

Erfaringer fra Nærøyfjorden bekrefter at stadig flere kunder etterspør opplevelser med god miljøprofil. Slik profil er salgsvare og gir fortrinn både nasjonalt og internasjonalt. I Nærøyfjorden ser man stor betalingsvilje for oppgradering av billetter til de to Seasight-fartøyene. Årsaken ligger både i meropplevelsen og miljøprofilen til fartøyene.

Elektrisk drift billigere

Med konvensjonell dieseldrift ville «Future of The Fjords» hatt et drivstofforbruk på 650.000 liter diesel pr år. Erfaringene viser at drift med elektrisk energi senker driftskostnadene. Basert på normale avskrivinger og levetid overstiger innsparingen de ekstra investeringskostnadene. I tillegg kommer gevinst av høyere billettpriser, redusert vedlikehold og eventuell økt annenhåndsverdi.

Mindre erosjon i strandsonen

Strandsonen i verdensarvområdet Nærøyfjorden har så og si ligget upåvirket av menneskelig aktivitet fram til cruise- og turisttrafikken gjorde sitt inntog for fullt. Stadig flere store cruisefartøy og hurtiggående sightseeingbåter lager bølger som fører til erosjon i strandsonen. Brødrene Aa har tatt hensyn til dette ved utforming av skroget på «Future og The Fjords». Slik er bølgehøyden redusert med ca. 30 prosent.

Universell utforming lønner seg
Formen på båten både utvendig og innvendig er et resultat av ønsket om å kombinere spennende estetisk design med fokus på universell utforming. Man kan gå, eller bevege seg i rullestol, helt fra hoveddekket til toppdekket uten å anstrenge seg. Innvendig er det lagt vekt på at det skal være lett å finne fram. Rette linjer går gjennom hele båten på langs med vindu i begge ender. Rekkverk å holde seg i er tilgjengelige over alt og knotter i gulvet viser at du kommer til en kant. Ramper gjør det lett å passere alle dører. Designet gjør båten brukervennlig for alle, samtidig den framstår naturlig og tiltalende. Universell utforming viser seg også å være lønnsomt.

For The Fjords er universell utforming god butikk. Vi får flere forespørsler fra grupper med bevegelses-utfordringer. Vi får også omtale i nye kanaler og nye muligheter til markedsføring. Vi er ikke i tvil om at dette lønner seg.

Rolf Sandvik

Administrerende direktør i The Fjords

I oktober 2017 fikk «Vision of The Fjords» Innovasjonsprisen for universell utforming. Se video om hvordan universell utforming er styrende i «Vision of the Fjords» og fartøytypen Seasight.

God respons i turistbransjen

Brødrene Aa sitt konsept har fått overveldende mottakelse i markedet for maritim sightseeing- og turisttransport. Mye av suksessen ligger i at fartøyet er utformet slik at de reisende får ekstremt god utsikt til omgivelsene fra dekk. Lydløs framdrift øker nærheten til dyre- og fugleliv og storslått natur. Ved dårlig vær kan passasjerene oppholde seg innendørs og likevel oppleve utsikten gjennom de store vindusflatene.

Responsen har også vært god i den maritime bransjen. I august 2016 ble «Vision of the Fjords» kåret til «Ship of the Year» under den internasjonale shippingmessen SMM I Hamburg. I september 2018 fikk «Future of the Fjords», i kombinasjon med Power Dock, den samme utmerkelsen.

Nytt marked åpner seg

Brødrene Aa mener det vil være et marked for minst 10 fartøy av Seasight-klassen i Norge. Det er potensial for minst tre fartøy på Nærøyfjorden og et tilsvarende antall på Lysefjorden. Geirangerfjorden og Nord-Norge er andre aktuelle områder. Brødrene Aa bygger nå det tredje SeaSight-fartøyet, «Legacy of The Fjords», for The Fjords. Fartøyet er en direkte kopi av «Vision of The Fjords».

Maritim sightseeing- og turisttransport tilbys over hele verden, og Seasight-konseptet har vekket interesse langt utenfor Norge. Aktører i San Fransisco, Sydney, Hong Kong, Hamburg, Storbritannia, Sverige og New Zealand har tatt kontakt med Brødrene Aa om det nye fartøykonseptet.

Les alle artiklene om designdrevet innovasjon

Hva er designdrevet innovasjon

Hva krever en designprosess av virksomheten din?

Designdrevet innovasjon øker lønnsomheten

Se andre som har lykkes med designdrevet innovasjon

Flere eksempler på designdrevet innovasjon