Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket nykommer

Hva

Samisk klesmerke som lager urban street wear inspirert av samisk kultur

Hvem

Live Moen Johannessen
Hanna Moen Reinsnes

Hvor

Alta
Oslo

 

Fagdisipliner

Motedesign
Merkevare-/identitetsdesign
Kultur- og bevaringsutvikling

To søstre fra Alta, Live Moen Johannessen og Hanna Moen Reinsnes, designer klær inspirert av samiske tradisjoner. Klærne og konseptet er plassert i en moderne kontekst, og kolleksjonen blir lansert som urban wear.

Kvinne ikledd olivengrønn skjorte og bukse fra klesmerket Gobmi.

Foto: Gobmi

Ikke bare for suvenir- og museumsbutikker

De to så seg lei på at samisk design stort sett bare er å finne i suvenir- og museumsbutikker. De ville lansere noe helt nytt og vurderte at tiden var moden. Samisk kultur er i vinden, og flere omfavner sitt samiske opphav.

Både Live og Hanna har jobbet som artister og prosjektledere i kultur- og musikkbransjen, og har derfor et stort nettverk i miljøet. I prosessen med å skape Gobmi kunne de derfor trekke veksler på et helt team av fotografer, artister, modeller, designere og andre kreative folk for å nå ut i de rette kanalene.

Gobmi har i løpet av kort tid blitt et ettertraktet klesmerke, og har blitt nominert til en nasjonal hederspris, blitt plukket ut av en gründerakselerator og hentet inn millioner i folkefinansiering.

Rosa glinsende skjorte og bukse på mannlig modell. Laget av klesmerket Gobmi.
Foto: Gobmi
Søstrene Live Moen Johannessen og Hanna Moen Reinsnes som står bak klesmerket Gobmi.
Søstrene Live Moen Johannessen og Hanna Moen Reinsnes står bak klesmerket Gobmi.
Foto: Håkon Borg

Samisk kultur til hele verden

Klesmerket er designet med ambisjon om å nå langt ut over Sápmis grenser. Hovedmålet er å fremme samisk kultur og la resten av verden bli kjent med denne unike kulturarven.

Søstrene har lagt stor vekt på at både produksjon og materialvalg skal være bærekraftig. De benytter blant annet reinskinn, noe som støtter den sårbare reindriften i nord. For å unngå unødig produksjon og forsendelser av prototyper, utformer designerne plaggene i 3D før de etter hvert sys opp.

I arbeidet med den første kolleksjonen av moderne basisplagg, har Gobmi fått hjelp av kunstneren og illustratøren Kamilla Triumf. Hun har designet et broderi som tar utgangspunkt i hornlua. Dette er et samisk hodeplagg som storsamfunnet la ned forbud mot på 1800-tallet, men som nå er på vei tilbake som en viktig identitetsmarkør.

Gründerne bak Gobmi satser nå videre. Med samiske tradisjoner og naturtilhørighet som kjerneverdi og drivkraft i arbeidet, vil de nå ut til unge, moteinteresserte mennesker over hele verden.

Hvit t-skjorte med trykk laget av klesmerket Gobmi.
Foto: Gobmi
Lys cap laget av klesmerket Gobmi.
Foto: Gobmi

Juryen uttaler

Moderne design inspirert av samisk kultur er fellesnevneren for klærne fra Gobmi.

Vi i juryen synes det er gjort på en modig måte. Det er kjempespennende at unge designere går sammen om å løfte frem samisk kultur på en ny arena. Vi fryder oss over en kleskolleksjon som formidler historien og historier på en subtil, intelligent måte.

Gobmi – urban wear from Sápmi tildeles DOGA-merket nykommer fordi klesmerket lykkes i å kombinere samisk identitet med et trendy uttrykk for et kresent marked. Vi er spesielt imponert over kvalitetsplaggene av reinskinn, som er et godt eksempel på at innovativ klesdesign kan bidra til lokal verdiskapning og bærekraftig materialbruk.

Dette vil vi se mer av!

Olivengrønn skjorte og bukse på mannlig modell. Klærne er laget av klesmerket Gobmi.
Foto: Gobmi
Hvit t-skjorte med trykk laget av klesmerket Gobmi.
Foto: Gobmi

Design og arkitektur gir verdi 

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste forbilder, og viser hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er to grunner til at dette prosjektet er et forbilde:

Gobmi er skapt av to unge gründere med samisk opprinnelse. Gobmis hovedmål er å fremme samisk kultur og tradisjoner gjennom et trendy uttrykk som treffer et ungt, kresent marked.

Gobmi bruker 3D-modelleringsverktøyet CLO3D for å utforme digitale versjoner av plaggene. Ved å jobbe på denne måten, unngår de unødvendig forsendelser og materialbruk knyttet til produksjon av vareprøver.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.