Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Rapporter og caser

Riktig Spor utviklet identitet og konsept ved hjelp av analyser, konseptutvikling, merkevareplattform og strategier.

I starten ønsket Clima at privatkunder skulle laste opp eget design. I analysene kom det frem at dette ble for komplisert. En bedre løsning var en hyllevare som appellerer til målgruppen, og som ville gi mattene en god posisjon i et ledig marked. 

Henvender seg til de interiørbevisste

De innledende fasene i prosessen ble avgjørende for det visuelle. For å kartlegge mulighetene for prosjektet gjorde Riktig Spor en markedsanalyse hvor det ble klart at tiden for å lansere var riktig, og målgruppen ble klar: "Folk som er opptatt av å holde det pent i huset og er interiørbevisste. De handler i butikker og nettbutikker med eksklusive varer." Vi måtte altså tilføre produktet høy designverdi. Riktig Spor gjennomførte en navneprosess som skulle finne et unikt, meningsfylt, kort og enkelt navn som måtte fungere på engelsk, og Heymat ble valgt.

Kvalitetsprodukt

Kristine Five Melvær designet halve kolleksjonen, som er nyskapende og fargesterk. Den andre halvparten ble designet av Cathrine Christensen på Riktig Spor, med tidløse farger og mønstre som vil passe inn hos de fleste.

I et marked som er opptatt av estetikk er det avgjørende at alle flater treffer målgruppen. Målet med designet var å få målgruppen til å stole på at Heymat er et kvalitetsprodukt fra første møte. 

Illustrasjon: Heymat

Resultatet er et nytt produkt til privatmarkedet med spennende design og høy funksjon, og en minimalistisk, moderne og funksjonell identitet. Mattene gjør en virkelig god jobb med å samle skitt og vann. Mattenes design gjør gangen trivelig. Mattene er slitesterke, og de er større enn vanlige dørmatter og gjør derfor en mye bedre jobb, i tillegg til å vare i årevis.

Unik markedsposisjon

Heymat ble lansert på Oslo Design Fair i januar 2016. Heymat ble raskt omtalt i de fleste store interiørmagasinene i Norge, og av flere store bloggere og instagrammere. Målgruppen aksepterte tidlig Heymat som et godt produkt.

Heymat har klart å skape høy interesse for et produkt som normalt sett har hatt lav interesse i markedet. Man har tatt et hverdagsprodukt og tilført design – noe som har skapt en unik markedsposisjon. Produktet har også bidratt til å øke interessen for norsk design, blant annet ved å være på messen A Few Good Things i New York i 2016.

Foto: Heymat

Fere tusen matter solgt

Heymat er et resultat av en god idé, en gjennomtenkt designprosess og et godt samarbeid mellom kunde og byrå. I tillegg har Heymat gått fra å bestå av kun gründer Sonja Djønne, til å ha fire ansatte på kontoret i Mo i Rana. Fire nye designdrevne arbeidsplasser er vesentlig i en region langt utenfor Oslo.

Ett år etter lanseringen hadde Heymat solgt flere tusen matter, og fått over 70 forhandlere i Norge, Sverige, Finland, USA, Canada og Japan.

Kontakt

Cathrine Christensen
Kreativ leder og designer, Riktig spor 
415 18 031