Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Norwegian Presence: Norsk møbel og interiør i Milano

JOIN by Norwegian Presence ble utpekt som favoritt allerede før utstillingen åpnet under designuken i Milano 9.–14. april. Dezeen, Sight Unseen og Domus var blant de mange internasjonale magasinene som knyttet høye forventninger til årets norske bidrag i sine forhåndsomtaler, mens Design Anthology UK, Elle Decoration og Wallpaper* inkluderte utstillingen i sine lister over «must-sees» i Milano.

Se bilder fra utstillingen på DOGAs facebookside.

 

– Norsk design har sannsynligvis aldri vært så hot internasjonalt som det er nå. Vi har store muligheter for å konkurrere internasjonalt, og det trenger Norge fremover, sa Vestre-leder Jan Christian Vestre til TV 2, som var i Italia for å dekke den norske designbransjens internasjonale fremstøt.

Jan Christian Vestre blir intervjuet av TV 2
Vestre-leder Jan Christian Vestre fremhevet designindustriens viktige bidrag til norsk økonomi da han ble intervjuet av TV 2 Nyhetene under designuken i Milano.

Bærekraftig fellesskap

Vestre er en av syv norske møbelprodusenter som presenterte sine kolleksjoner i fellesutstillingen som ble vist i under designuken i Milano før påske. I tillegg viste 21 norske designere og kunsthåndverkere prototyper og unikaobjekter forankret i årets utstillingstema, bærekraft. Ved å samle ulike aktører under samme tak ønsket DOGA, sammen med Klubben og Norwegian Crafts å belyse viktigheten av tverrfaglig samarbeid som en forutsetning for et grønt skifte innen design og interiør.

Fra ideer til avtaler

Den internasjonale interiør- og designmessen i Milano tiltrekker seg årlig over 350 000 besøkende fra 160 land. Vera & Kyte er blant designerne som tidligere har opplevd å få prototyper satt i produksjon som et direkte resultat av deltakelse i den norske utstillingen, i år arrangert for femte gang. Bergen-duoen ser på messen som en unik mulighet til å treffe potensielle produsenter fra hele verden, og stilte i år med kurvene Strand i bærekraftig aluminium fra norske Hydro.

– Messen i Milano er en av de største internasjonale mønstringene for hele designbransjen. Man vet aldri hvem man kan treffe og hvilke muligheter som er her, sa Vera & Kyte til TV 2 i forbindelse med utstillingsåpningen.

Se innslaget her. 

Åshild Kyte og Vera Kleppe står foran utstillingslokalet. Vera Kleppe har en knallgul genser. Begge har et glass i hånden.
Åshild Kyte (t.v.) og Vera Kleppe i designstudioet Vera & Kyte ser på designuken i Milano som en unik mulighet til å treffe potensielle produsenter fra hele verden, og stilte i år med kurvene Strand i bærekraftig aluminium fra Norsk Hydro. Foto: Inger Marie Grini
Foto: Inger Marie Grini

Den nystartede norske teppeprodusenten Volver stilte ut i Milano for første gang. Ambisjonen i forkant var å knytte kontakter internasjonalt, samt bli bedre kjent med norsk designbransje. Begge deler ble innfridd, ifølge designer og daglig leder Ksenia Stanishevski.

– Kun få dager etter utstillingen har vi fått flere henvendelser om samarbeid, representasjon og prosjekter, hvorav et par av dem er av store volumer. Jeg ser også en definitiv styrke i å stå sammen som norsk designmiljø. Dette konsoliderer oss både på hjemmebane og i møte med internasjonal konkurranse, sier Stanishevski, som ikke er i tvil om det norske samarbeidsprosjektets økonomiske, markedsføringsmessige og faglige verdi.

Tre damer smiler mot kameraet. To av dem holder et vinglass. I bakgrunnen til venstre står en annen dame og bak henne igjen ser vi den runde åpningen inn til et av utstillingsrommene.
Ksenia Stanishevski (t.v.) sammen med Kristine Bjaadal og Poppy Lawman. Foto: Inger Marie Grini
Foto: Inger Marie Grini

– Når vi snakker om å måle konkrete resultater av hver årlige utstilling, ville jeg også målt risiko ved ikke å stille ut internasjonalt. «The cost of lost opportunity» er betydelig høy. Å satse langsiktig og målrettet på utstillinger som Norwegian Presence, vil gi resultater, sier Volver-lederen.

Stort potensial

For Vestre førte fjorårets deltakelse i Milano til kontrakter med blant annet Starbucks og skistedet Aspen i Colorado. Gjennom møter med kunder og arkitekter fra hele verden har familiebedriften økt eksportandelen med hele 40 prosent i løpet av de tre siste årene. I Finansavisens dekning av JOIN by Norwegian Presence, var Vestres daglige leder tydelig på designs betydning for norsk økonomi:

– Norge har forutsetninger som er unike, da produksjonen kan skje her hjemme, vi har de beste råvarene rett utenfor døren vår og verdens grønneste aluminium. Jeg er overbevist om at designindustrien kan være et viktig bidrag i norsk økonomi. Vi må brette opp ermene nå som vi har et historisk mulighetsvindu, sa Jan Christian Vestre, som i Milano blant annet viste Vestres nye utemøbelserie Folk i tre og bærekraftig aluminium fra Hydro.

Den norske tilstedeværelsen i Milano er en viktig del av DOGAs målsetning om å bidra til å bygge og styrke norsk designbransje, ifølge DOGA-direktør Tor Inge Hjemdal, som er svært fornøyd med både gjennomføringen og mottakelsen av årets arrangement.

Tor Inge Hjemdal blir intervjuet av TV 2
– Ikke alle er klar over at norsk ferdigvareindustri omsetter for om lag 120 milliarder kroner årlig. Det er cirka en fjerdedel av hva olje og gass gjør, og potensialet for økning er betraktelig, sa Tor Inge Hjemdal til TV 2.

Dette er Norwegian Presence

Norwegian Presence er en felles norsk utstilling under designuken i Milano. Utstillingen er et samarbeid mellom DOGA, Norwegian Crafts og designkollektivet Klubben. Utstillingen gjennomføres med støtte fra Utenriksdepartementet, Hydro, Lundhs, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Oslo Design Fair og Visit Norway.

Årets utstilling ble kuratert av Kråkvik&D’Orazio, og utstillingsdesignet var ved Kristine Bjaadal og Hallgeir Homstvedt.

Utstillere design: Erik Wester, Kaja Solgaard Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Marte Frøystad, Martin Høgh Olsen, Mijo Studio, Noidoi, Stine Aas, Vera & Kyte, Henrik Ødegaard

Utstillere kunsthåndverk: Tron Meyer, Kent Fonn Skåre, Anita Hanch-Hansen, Máret Ánne Sara og Matt Lambert

Produsenter: Elementa, Fjordfiesta, Gudbrandsdalens Uldvarefabrikk, Krafted, Varier, Volver Studios

Se nettsiden JOIN by Norwegian Presence for mer informasjon. 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.