Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Helse og velferd

Utfordring

Hvordan kan hjelpemidler og velferdsteknologi være en del av en helhetlig omsorgstjeneste for personer med demens?

I forkant av DIP-prosjektet hadde GERIA brukt sin spesialkompetanse i samarbeid med arkitekt, interiørdesigner og lysdesigner for å skape en gjennomtenkt simuleringsleilighet. Utfordringen man skulle se på i DIP prosjektet, var hvordan bygge opp en tjeneste rundt den fysiske leiligheten og GERIAs spisskompetanse, med utgangspunkt i de besøkendes behov.

I forkant av DIP-prosjektet var det gjennomført en behovskartlegging blant personer med demens, pårørende og helsepersonell. Resultatet ble rapporten ”Hvor trykker skoen?”. Rapporten viste at det er et behov for kunnskap om praktisk tilrettelegging av hverdagen for personer med demens og deres pårørende.

Prosess

Alle relevante aktører; ergoterapeuter, sykepleiere, bestillerkontor, NAV, hjemmetjenesten og pårørende, ble samlet til en workshop tidlig i prosjektet.  Hensikten med dette var å danne et bilde av hvordan Almas hus kan finne sin plass i allerede eksisterende tilbud. Workshopen bekreftet at Almas hus må være et lavterskeltilbud. 

Lignende visningsleiligheter ble besøkt, blant annet Fru Paulsens leilighet på Hennie Onstad Seniorsenter i Bærum kommune. Dette besøkte viste at det er mange leverandører som ønsker å vise sine løsninger og teknologi. Det kom også frem at de løsningene som blir presentert må være et lavterskeltilbud og ikke krever store endringer i hjemmet for at de skal tas i bruk.

Gjennom prosjektet har det vært arbeidsmøter hvor gruppen har jobbet med konkrete temaer, før designerne og prosjektgruppen har jobbet på hver sin kant. Samtidig har det blitt prøvd ut ulike kommunikasjonsmåter. En av disse var Løsningsbasen, en nettressurs for å orientere seg blant hjelpemidler, tjenester, utformingsråd, tips og råd. Denne ressursen skal senere brukes av de ansatte på Almas hus når de forbereder og gjennomfører besøk.   

Det ble også testet ut ulike oppsett for omvisninger i Almas hus, noe prosjektgruppen og de ansatte fikk nyttige erfaringer fra, og som skapte et bedre rammeverk for omvisning. I tillegg til selve omvisningen, ble det testet ulike måter å bestille omvisning på. Det ble også gjennomført forsøksomvisninger med publikum og beslutningstakere i kommuner.

 

Resultat

Et av de viktigste resultatene fra DIP-prosjektet er hvilken målgruppe Almas hus skal fokusere på, og hvordan legge til rette for å nå målgruppen på best mulig måte. Det ble også besluttet å knytte til seg bydelsergoterapeuter, slik at de kan gjennomføre omvisninger. Almas hus er nå åpent, og det jobbes med å videreutvikle flere av funnene som ble gjort i DIP-prosjektet.