Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Case
Til toppen

Yr: Universell værmelding

At været er noe som opptar nordmenn, er ikke rart så mye som vi har av det. Men god værvarsling handler om mer enn å vite om du trenger paraply eller ei. Det handler om å gi mennesker forutsetninger til å ta riktige valg og være forberedt på det værgudene har å by på. Derfor er det så viktig at alle har mulighet til å forstå og bruke værmeldingen.

Utfordring: Skape en universell værtjeneste på mobil

De av oss som husker den legendariske TV-meteorologen Kristian Trægde, husker også magnetpiler som falt ned fra norgeskartet, og merkelige striper som illuderte lavtrykksfronter. Ofte var værmelding mer et slags kreativt innspill i den evigvarende debatten om været som er mer norsk enn ski på bena.

Men i Norge, der vi har mer vær enn de fleste andre steder, er værmeldingen mer enn et samtaletema. I mange tilfeller kan den faktisk være forskjell på liv og død, og det er viktig at alle kan forstå den og orientere seg med noenlunde sikkerhet i forhold til den.

Derfor satte NRK og Meteorologisk institutt i gang en redesign av Yr for å gjøre tjenesten mer intuitiv og visuell, slik at den skal være enkel å forstå uavhengig av aldersgruppe, interesse for vær eller eventuell synshemming.


Prosess: Tjenestedesign og koding

Meteorologisk institutt åpnet sine data for allmennheten i 2007, og yr.no ble lansert som et samarbeid mellom instituttet og NRK ikke lenge etterpå. Yr fikk mye oppmerksomhet siden den var den første værtjenesten i verden som ga store detaljerte timeprognoser for været. I  tillegg var tjenesten og dataene gratis å bruke, noe som gjør den unik i Europa.

Helt siden starten har Yr blitt utviklet basert på brukernes behov og perspektiver, både når det gjelder funksjonalitet og opplevelser. Likevel har det vært en utfordring å skape et grensesnitt i henhold til prinsippene rundt universell utforming, både på grunn av mengden av data som skal bearbeides og presenteres, og begrensningene som ligger i mobiltelefonskjermene.

Gjennom prosessen med å utvikle nye yr.no videreførte NRK Meteorologisk institutts ambisjon om å være en tjeneste alle skal kunne forstå og bruke. Ved å kombinere verktøy fra tjenestedesign med et sofistikert digitalt design- og kodesystem skapte de et grafisk grensesnitt som kommuniserer med brukerne på subtile og emosjonelle måter.

Resultat: En god væropplevelse

Nye yr.no er blitt hyllet for å ta værmeldingen til et helt nytt nivå. Enorme mengder med værdata blir omskapt til et grafisk grensesnitt som ikke bare forteller deg hvordan været blir, men gir deg en nesten fysisk opplevelse av det. Når det skal regne, regner det på skjermen, og når det klarner ser du solen titte gradvis frem gjennom skyene. Ved å sveipe med tommelen følger du solens og månens gang over himmelen, og du har all relevant informasjon med hensyn til vind, temperatur og nedbør samlet og lett oversiktlig i hånden.

Tjenesten har blitt hedret med flere priser for sin nyskapende design, blant annet vant den DOGA-merket i 2019. Meteorologisk institutt og NRK har lyktes med å skape en tjeneste for alle slags vær og brukere, og som et resultat er Yr den femte mest brukte værtjenesten i verden.

Les alle artiklene om designdrevet innovasjon

Hva er designdrevet innovasjon

Hva krever en designprosess av virksomheten din?

Designdrevet innovasjon øker lønnsomheten

Se andre som har lykkes med designdrevet innovasjon

Flere eksempler på designdrevet innovasjon