Program
Hva skal til for å lykkes som norsk produsent eller designer? Dette var temaet da DOGA, Norwegian Rooms og Samarbeidsrådet for møbel og interiør (SMI) inviterte til faglig ettermiddag onsdag 17. oktober. Her kan se hele arrangementet i opptak.
Del 1 starter med Future Talks i regi av Norwegian Rooms. Her får du høre hvilke utviklingstrekk som norsk interiør- og møbelbransje må ta stilling til – blant annet hvordan digitaliseringen forandrer kundenes adferd og forventninger.
Del 2 er mer praktisk rettet mot nyetablerte produsenter og designere. Her får du lære om hvordan du kan nå ut med nye produkter og gode historier gjennom profesjonell bruk av digitale kanaler. I tillegg får du eksperttips på hvordan du best kan beskytte ditt design og unngå kopiering, samt styre økonomien på en god måte. Del 2 ledes av Samarbeidsrådet for møbel og interiør (SMI).
Del 1: Future Talks
Kl. 12.00–14.00
Syv utviklingstrekk vi møter i årene som kommer v/Oddbjørn Hatløy, Norwegian Rooms® Cluster
Er din bedrift klar for Inbound Marketing? v/Olav-Sindre Kriken, Racer
Det digitale skiftet har endret kundereisen v/Marius Torjussen, Markedspartner AS
Lett servering og mingling
Kl. 14.00–14.20
Del 2: Slik lykkes du med å etablere din merkevare
Kl. 14.20–16.30
Introduksjon av SMI v/Ove Rogne, leder for Samarbeidsutvalget for møbel og interiør (SMI)
Beskyttelse av patent, design og merkevare som basis for å lykkes internasjonalt v/Sabrina Fregosi Maaø, rådgiver i design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret
Digitale medier som kanal for å nå ut med nye produkter og gode historier. Praktiske tips og introduksjon til kanalmuligheter v/Daniel Ervig, partner i det digitale analyseselskapet M51
Betydningen av økonomisk styring og kontroll – erfaringsdeling fra en norsk produsent v/Anders Emil Andersen, CFO i Northern
Panelsamtale: Designernes vilkår og produsentenes ansvar i Norge Moderator: Marianne Lie Berg
Deltakere: Designerne Jonas Stokke, Fredrik Torsteinsen og Sara Polmar, sammen med Egil Sundet fra Designindustrien og Sonja Djønne fra den unge norske gulvmatte- og interiørprodusenten Heymat.