Påmelding
Om kurset
Dette kurset handler om hvordan medvirkning og samskaping kan brukes som metode innenfor arkitektur, byplanlegging og design. Samskaping er en åpen prosess der en virksomhet involverer brukergrupper eller andre interessenter i utvikling, design og implementering av produkter, tjenester eller konsepter. Grunnleggende er at verdiskapning skjer i interaksjonen mellom virksomheten og brukerne, og bidrar til utvikling av erfaring og kunnskap.
Gjennom internett og bruk av sosiale medier ligger store mengder informasjon og kunnskap åpent og tilgjengelig. Ny teknologi og programvare har gjort det enklere å både dele og utvikle nye tanker og ideer med andre som har samme interesser. Fra å være passive mottakere ser man nå brukerne som viktige kilder til nye idéer og som verdifulle medskapere. Men prosessen kan være krevende og nytten utebli dersom man ikke vet hvordan man skal bruke det som kommer ut av prosessen.
Utvikling av nye prosjekter i et sammensatt samfunn blir kunnskap og forståelse av brukeren og konteksten stadig viktigere, men må kunne styre prosesser og håndtere brukere i ulike sammenhenger. I utlysningene av prosjekter og oppdrag stilles det krav som forutsetter et bevisst forhold til dette hos planleggere, urbanister, arkitekter, interiørarkitekter og designere.
På kurset får du presentert metoder og verktøy samt eksempler på hvordan det endelige resultatet påvirkes når brukerne tas med i utviklingen og utforming (samskaping) av bygg, byer, interiører og designprodukter.
Målsetting: Gi deltakerne økt kunnskap om hvordan man kan benytte medvirkning og samskaping som metode i utviklingen av arkitektur, interiør og designprosjekter. Bevisstgjøre og dyktiggjøre deltakerne til å kunne konkurrere om prosjekter som setter krav til medvirkning som del av utviklingsprosessen.
Målgruppe: Arkitekter, planleggere, urbanister, interiørarkitekter, produkt- tjenestedesignere og andre interesserte.
Program
0830 – 0900
Registrering / kaffe
0900 – 0905
Velkommen v/ NAL
Del 1: Introduksjon – hvorfor medvirkning og samskaping?
0905 – 0945
Hvorfor er medvirkning viktig? Hvordan får vi mest ut av det?
Hvordan kan medvirkning og samskaping brukes i planlegging, prosjektering og design? Hva er fellestrekk, hva er ulikt? Hvilke verktøy fungerer best i de ulike skalaene? Hvilke metoder og verktøy passer når? Erfaringer og refleksjoner.
Kenneth Dahlgren, Sosiolog, Partner, Rodeo arkitekter
Del 2: Utvikling av steder, byer og byrom – metoder, verktøy, og eksempler
0945 – 1015
Aktøranalyse som del av en medvirkningsprosess
Hva gjør vi for eksempel i et transformasjonsområde hvor "aktøren" ikke er der - ennå?
Erfaringer og eksempler fra planprosesser i Oslo og Drammen.
Karoline Birkeli-Gauss, Planlegger. Plan, Asplan Viak AS
1015 – 1030
Pause
1030 – 1115
Mapping i Kvadraturen – dialogbasert medvirkning og samskapning i strategiske aktørfelleskap
Kreative metoder for sosial analyse, eksperimentelle planprosesser, nordiske og internasjonale samskapingsmodeller.
Kjersti Wikstrøm, Arkitekt og byplanlegger, A-lab
1115 – 1145
Samskaping på Tøyen
Tøyen torg og Byverkstedet, medvirkning og midlertidighet som metoder
Matti Lucie Arentz, Seniorkurator, Design og arkitektur Norge (Doga)
1145 – 1200
Folketråkk – et verktøy for medvirkning og samskaping - om metodevelgeren i verktøyet
Ingvil Hegna, Seniorrådgiver Arkitektur, Design og arkitektur Norge (Doga)
Folketråkk er en videreutvikling av Barnetråkk. Utvalgte pilotkommuner har prøvd ut og videreutviklet dette verktøyet, studenter fra NMBU har vært involvert.
1200 – 1245
Lunsj
Del 3: Utvikling og prosjektering av bygg – metoder og verktøy
1245-1330
Designdialog – et dynamisk verktøy for utvikling av ukjente designmål
Johanna Eriksson, Arkitekt SAR/MSA, Tekn Lic, Processledare, Sweco Architects AB, Malmø
1330 - 1400
«Idea work» - Snøhettas metode
Kreativ medvirkning og samskaping i prosjektutvikling
Hans Martin Frostad Halleraker, Arkitekt MNAL, Snøhetta
1400 - 1415
Pause
Del 4: Design for tjenester og interiør
1415 – 1500
Med rommet som verktøy
Utvikling og gjennomføring av medvirkningsporsesser i utvikling av rom
Urd Schjetne, Interiørarkitekt MNIL/ interiørarkitekturfaglig leder, tegn3
1500 – 1545
Hvordan kan medvirkning skape økt tilhørighet for vanskeligstilte?
- (mer)verdien av inkludering
Else Abrahamsen, Interiørarkitekt MNIL, Makers Hub
1545 – 1600
Spørsmål og diskusjon, oppsummering
Andreas Fadum Haugstad, Arkitekt MNAL, Prosjektleder NAL/BYLIVsetneret
1600 – Slutt
Det tas forbehold om endringer i programmet.