Om webinaret
Dette frokostwebinaret er det andre i en serie hvor vi løfter frem vinnere av Innovasjonsprisen for universell utforming. Arrangementet er i regi av DOGA i samarbeid med Grafill.
Onsdag 5. mai vil Helen & Hard, Gaia Trondheim, Oslo kommune og Knowit dele hvordan en inkluderende arkitektur- og designprosess har bidratt til unike løsninger for et mangfold av behov og mennesker.
Når: 5. mai, kl. 09.00-11.00
Pris: Gratis
Sted: Streames live fra DOGA
Les mer om Innovasjonsprisen for universell utforming og årets vinnere >>
Se også opptak fra de to andre webinarene i serien:
- Inkluderende design i praksis - Vipps og NRK TV
- Inkluderende design i praksis - Flytoget og Seymourpowell
Program
- Kl. 09.00: Velkommen ved konferansier Eirik Norman Hansen
- Kl. 09.05: Vindmøllebakken – nyskapende og inkluderende bofellesskap ved Randi Augenstein, CEO og Ane Skarpnes Dahl, senior arkitekt i Helen & Hard og Kristin Støren Wigum, industridesigner/PhD, Gaia Trondheim. Kategorivinner arkitektur Innovasjonsprisen for universell utforming
- Kl. 09.45: Påfyllspause
- Kl. 09.50: Én samlende og tilgjengelig identitet for Oslo
ved Hanne Rønning Jorud, prosjektleder og Bård Jemtland, senior grafisk designer og rådgiver i Oslo kommune og Stein Sørlie, kreativ leder og John Aurtande, kundeleder hos Knowit. Kategorivinner grafisk design Innovasjonsprisen for universell utforming - Kl. 10.30 Avsluttende dialog og Q&A
Eirik Norman Hansen i dialog med foredragsholdere gjennom spørsmål spilt inn direkte fra deltakerne. - Kl. 11.00: Takk for i dag.
Vindmøllebakken – nyskapende og inkluderende boform
Vindmøllebakken er utviklet for det åpne markedet av en kommersiell aktør. Boform og arkitektur skiller seg fra andre boligmodeller ved at man eier mindre og deler mer. Dette gir både sosial, miljømessig og økonomisk verdi.
Gjennom et felles verdigrunnlag – Gaining by Sharing - og en høy grad av medvirkning har det blitt skapt et unikt hjem og fellesskap i Stavanger for et stort mangfold av beboere i alle livets faser.

Foto: Helen & Hard
Én samlende og tilgjengelig identitet for hovedstaden
Oslo kommune består av mange virksomheter og tjenester som kommuniserer med mange målgrupper. Med rundt 250 ulike identiteter fremstod de fragmentert og gjorde det vanskelig for innbyggerne å forstå hvilke tjenester og opplevelser kommunen stod bak.
Med universell utforming som premiss har de utviklet én samlende, inkluderende og fleksibel identitet som gjør kommunikasjonen med innbyggerne lettere. Gjennom et nyskapende designverktøy er det også enkelt for alle virksomhetene i kommunen å ta identiteten i bruk.
Se vinnercase: Én samlende og tilgjengelig identitet for Oslo >>

Foto: Creuna/Knowit