Program
10.00-17.00 | Workshop dag 1 |
10.00-17.00 | Workshop dag 2 |
Om workshopen
WORKSHOPEN ER NÅ FULLBOOKET.
Nesten 80 prosent av landets arbeidsaktive jobber med tjenesteyting, og det er innenfor disse næringene økonomien vokser. I løpet av de siste ti årene har tjenestedesign vokst og etablert seg som et viktig fagområde.
Fagmiljøet i Norge har vært langt fremme i utviklingen, og interessen for designmetodikk i utvikling av tjenester i privat og offentlig sektor øker. Bruk av designmetodikk kan bidra til at man oppnår reell tjenesteinnovasjon. Gjennom dette kurset tilbyr DOGA mulighet til å bygge kompetanse i tjenestedesign etter AT ONE-metoden.
Denne todagers workshopen går i dybden og relaterer metoden til egne kundeprosjekter. Workshopen kan passe både for designbransjen og for aktører i næringslivet og offentlig sektor som ønsker å skape bedre tjenester for sine kunder og sluttbrukere.
Fasilitatorer
Simon Clatworthy, professor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), vil fasilitere workshopen. Simon har både undervist, forsket og bidratt i innovasjonsprosjekter for næringslivet innenfor tjenesteinnovasjon. Han er en av lederne i Center for Service Innovation (CSI) der han har ansvar for temaet Innovations in customer and brand experiences. De siste årene har han ledet forskningsprosjektet som har utviklet AT ONE-metoden og skrevet boken How to design better services.
I tillegg vil Ted Matthews, Phd. Fellow ved Centre for Design Research på AHO, gi en innføring i fasilitering av tjenestedesignprosjekter.
Kurset gav meg de knaggene jeg trenger i en travel hverdag - der mer og mer handler om å designe gode tjenester ved hjelp av tjenestedesignmetodikk. Kurset var lett tilgjengelig, de to foredragsholderne var fantastiske og AT-ONE metodikken enkelt tilgjengelig. Jeg så med det samme nytteverdien i min arbeidshverdag!
Om AT ONE-metoden
AT ONE er en workshop-basert og strukturert metode for innovasjon av tjenester der designere arbeider sammen med tjenesteytende virksomheter for å skape vekst. AT ONE tar utgangspunkt i fem innfallsvinkler som grunnlag for å skape nye og/eller forbedrede tjenester. De fem innfallsvinklene er Actors, Touchpoints, Offering, Needs og Experience.
Som deltaker vil du lære om tjenesteinnovasjon ved praktisk arbeid i grupper og presentasjon av caseløsninger. En kombinasjon av teori og praksis vil gjøre deg godt rustet til å initiere og delta i tjenestedesignprosjekter i etterkant.
På dette kurset vil du lære:
- metoder og teknikker tilpasset tjenestesektoren å utvikle
- en organisasjon til å bli kundeorientert, med fokus på kundenes helhetlige opplevelse gjennom alle kontaktpunkter mellom tjenesteleverandør og kunde/bruker
- hvordan design kan fasilitere komplekse innovasjonsprosesser og styre dem mot et felles mål
- hvordan man designer gode tjenester
Ved å bruke AT ONE kan du hjelpe kunder og organisasjoner med å:
- styrke sin innovasjonsevne
- differensiere seg fra konkurrenter
- endre kulturen i sin organisasjon til å bli mer kunde- og kundeopplevelsessentrert
- utvikle bedre og mer effektive tjenester
Foredrag ved Simon Clatworthy og alle gruppeoppgavene vil foregå på norsk. Foredrag ved Ted Matthews vil foregå på engelsk. All skriftlig dokumentasjon vil være på engelsk.
Workshopen har deltakere fra både designbransjen, næringslivet og offentlig sektor og passer for deg som er bestiller, prosessleder eller leverandør.
Pris
Vanlig pris er 3950 eks. mva. Kroner 500 i rabatt for inntil 5 medlemmer av Grafill. Skriv Grafill i kommentarfeltet når du registrerer deg.
Spørsmål?
Dersom du har spørsmål om dette arrangementet kan du ta kontakt med seniorrådgiver Jannicke Hølen på jh@doga.no