Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

E-post: post@doga.no

Telefon: 23 29 28 70

Adresse: Hausmanns gate 16
0182 OSLO

– Responsen var fantastisk. Norsk design er i vinden, og pressen var over seg av lovord om utstillingen og alt som skjer i Norge på designfronten. Vi møtte folk som nå vil feriere i Norge etter å ha blitt vist alt det positive som foregår her oppe.

Administrerende direktør for møbelprodusenten Northern, Ove Rogne (bildet), har nettopp returnert fra Milan Design Week 2018. På messen møtte Rogne ikke bare statssekretær i Utenriksdepartementet Marianne Hagen (t.v.), men også sine viktigste kunder og signerte avtaler så blekket sprutet.

– Dette er et moment vi ikke tidligere har hatt som nasjon og som både myndighetene, produsenter og designere må evne å utnytte godt kommersielt fremover. Nå ønsker vi oss bare flere messer som denne!

Nordiske verdier som fellesskap, miljø og bærekraft stod sentralt for den norske utstillingen «Norwegian Presence» i Milano i forrige uke. Sammen med fem andre produsenter, ti designere og fire kunsthåndverkere, viste Northern seg fram under verdens mest toneangivende designmesse. Bak den allsidige utstillingen sto DOGA, Norwegian Crafts og designkollektivet Klubben, i tillegg til en rekke partnere og sponsorer.

Mennesker utenfor utstillingslokale i Milano, Italia.
FULLT TRØKK: Publikum fant veien til den norske utstillingen i Zona Tortona, Milano.

Samlet bransje

Etter flere år med mer spredte, norske initiativ under den toneangivende designmessen, ønsket både bransje og samarbeidspartnere at det norske møbel- og interiørfeltet skulle stå sterkere samlet under en felles overbygning.  

– Prosjektgruppen og utstillingsdesignerne gikk i gang med en følelse av å hoppe etter Wirkola, sier prosjektleder Grete Sivertsen. 

Til tross for tidligere års suksesser, ønsket arrangørene dessuten å gjøre noe ganske nytt i 2018. Målet var å skape en møteplass hvor folk kunne henge og slappe av, og en utstilling som kunne favne spredte målgrupper.

– Til dette viste valget av Tortona-området seg å være helt riktig. Resultatet ble fullt hus med strålende, italiensk sol hele uken, forteller prosjektlederen.

Besøkende utendørs på den norske utstillingen i Milano
STRØMMET TIL: Verdens kresne designpublikum strømmet til den norske utstillingen i Milano.
Nicolai Gulliksen
KICK-OFF: Partner og designer i Objekt Nicolai Gulliksen lanserte som produsent i Milano.

Sivertsen støttes av Nicolai Gulliksen, erfaren messemann og utstiller, som sammen med sine kolleger lanserte seg som produsenten Objekt, under Norwegian Presence i Milano.

– Folk ble værende, og utstillingen ble det supre samlingspunktet vi hadde ønsket oss.

Føtter på utemøbel fra Vestre.
HANG-OUT: Utemøbler fra produsenten Vestre inviterte til messepause.

Favoritt før og etter

De store forventningene som var knyttet til utstillingen allerede før åpning, ble forsterket da viktige, internasjonale designpublikasjoner som Wallpaper, Dezeen og Sight Unseen trakk frem utstillingen som et av høydepunktene under designuken i sine forhåndsomtaler. Også i løpet av uken ble den norske utstillingen et yndet mål for designinteresserte journalister. Både New York Times, Elle Decor Italia og franske Vogue trekker fram Norwegian Presence som en av sine favoritter under designuken.

– Tilbakemeldingene fra både besøkende og utstillere var overveldende. Når internasjonal presse først peker på oss som et «must see», og så fremhever Norwegian Presence som et av de beste showene i Milano, da kan vi jo kalle det suksess, smiler prosjektleder Sivertsen.

– I tillegg fortalte store internasjonale kunder at de både følte fellesskapet vårt, og ble imponert over samarbeidsånden og rausheten utstillerne seg i mellom. Da ble jeg rørt og veldig, veldig glad, sier prosjektlederen, og følger opp med å takke alle involverte for innsats og resultat.

Sverre Ungher, Bjørn van den Berg og Silje Nesdal.
UTSTILLINGSDESIGNERE: Sverre Ungher, Bjørn van den Berg og Silje Nesdal fra Klubben rammet inn årets utstilling i aluminium og ull.

Øynene opp for det nye, norske

Den tradisjonsrike tekstilprodusenten Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) var blant utstillerne som merket trøkket under designmessen.

– Vi hadde mange innom som fikk en aha-opplevelse da de ble kjent med GU. Vi opplevde at både design, kvalitet og farger på tekstilene våre inspirerte. Den overveldende positive tilbakemeldingen vi fikk fra arkitekter, designere og produktutviklere motiverer oss, og har resultert i flere spennende forespørsler fra store, internasjonale møbelprodusenter, som vi nå følger opp i fra fabrikken vår på Lillehammer, rapporterer Anita Tønnessen, salgsansvarlig for eksport hos GU.  

Ulike ullstoffer med Anita Tønnessen fra Gudbrandsdalen Uldvarefabrik bak.
ULL i MILANO: Anita Tønnessen fra Gudbrandsdalen Uldvarefabrik inspirerte det internasjonale publikum i Milano.

Stavanger-designeren Lars Tornøe, mener den varierte utstillingen ga en god ramme for prototypen Scoop, som han viste i utstillingen.

– Det var på alle måter en positiv opplevelse å få være med. Beliggenheten, organiseringen og utvalget av objekter utgjorde en veldig attraktiv og, ikke minst, oversiktlig helhet. For min del fikk jeg bekreftet at det er et marked for idéen min, oppsummerer den etablerte designeren.

Treskåler av Lars Tornøe
SKÅL!: Lars Tornøe treskåler «Scope» fant et marked i Milano
Skulpturelle vaser av Lillian Tørlen
SKULPTURELLE VASER: Lillian Tørlens «Levels of Attachment & Belonging».

Se bilder fra utstillingen og les flere saker i vårt presserom

Om Norwegian Presence

Utstillingen ble vist i designdistriktet Zona Tortona under designuken i Milano, 17. – 22. april 2018. Bak utstillingen står Design og arkitektur Norge (DOGA), designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts.

Årets utstillere:

  • Designere: Domaas Høgh, Lars Tornøe, Marianne Andersen + Victoria Günzler, Martin Solem, Noidoi, Petter Skogstad, Sara Polmar, So Takahashi, Stine Aas og Vera & Kyte.
  • Kunsthåndverkere: Lillian Tørlen, Pearla Pigao, Sigve Knutson og Stian Korntved Ruud.
  • Produsenter: Elementa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Northern, Objekt og Vestre.

Partnere og sponsorer: UtenriksdepartementetNorsk IndustriInnovasjon NorgeKebonyOslo Design FairNorsk Hydro og Norges sjømatråd.

Utstillingsdesign: Klubben v/Silje Nesdal, Sverre Uhnger og Bjørn van den Berg.

Grafisk design: Bielke & Yang.

To stablede stoler; «Frame Chair», prototype av Stine Aas.
PROTOTYPE: Stine Aas' «Frame Chair» var en av prototypene som ble vist frem for verdens designkjennere på Norwegian Presence.

Spørsmål rundt temaet? Ta gjerne kontakt med:

  • Ida Aandal Røijen
    Rådgiver internasjonal profilering
    (+47) 451 36 778
    iar@doga.no
  • Jørgen Lie Furuholt
    Jørgen Lie Furuholt
    Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt
    +47 917 30 680
    jlf@doga.no