Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Norsk design

Utstillingen Norwegian Presence viser frem det beste av norsk møbeldesign og -produksjon i Milano. 

Verdens viktigste

Designuken i Milano regnes som verdens viktigste arena for design, med rundt 500 000 besøkende.

Eksportmuligheter

Utstillingen skaper stor internasjonal oppmerksomhet og gir eksportmuligheter for bransjen.

DOGA arrangør

Norwegian Presence arrangeres av DOGA, med støtte fra UD, Innovasjon Norge og Hydro. 

Norwegian Presence i Milano har tjent som utstillingsvindu for norsk design siden 2015. Her har landets designtalenter kunnet vise fram sine gjeveste produkter for et interessert publikum, og årets utstilling som åpner 18. april er intet unntak.

 Designuken i Milano er en arena som gir designere og produsenter umiddelbar tilgang til innkjøpere, presse og media, og gjør det mulig å komme i kontakt med fagfeller på sitt felt, forteller DOGAs Anne-Stine Bae og Kristine Bjaadal, som er prosjektledere for utstillingen.

Et innbydende skue

De beskriver årets utstilling som leken. Den finner sted i hjertet av Brera designdistrikt på Via Pietro Maroncelli, noen skritt fra kulturknutepunktet Fondazione Feltrinelli. To dramatisk buede vinduer ut mot gaten skaper et innbydende skue for forbipasserende. Utstillingsdesignet er gjort av Kråkvik & D'Orazio og Bjørn van den Berg.

Utstillerne kommer fra ulike disipliner og har ulike tilnærminger til designfaget. De har likevel til felles et fokus på materialitet, og at de omfavner en sirkulær designpraksis. I tillegg har de en tilnærming til samarbeid som er preget av å hjelpe hverandre fremfor å konkurrere. 

Hydro viktig partner

Hydro en viktig partner for Norwegian Presence. Selskapet har samarbeidet med nye og etablerte designere i flere år. På utstillingen i år presenterer Hydro resultatet av samarbeidet med designer Lars Beller Fjetland, benken Bello!

Foruten Hydro og Lars Beller Fjetland, viser årets Norwegian Presence arbeider av:  

Noidoi, Jomi Evers, Ida Hagen, Tobias Berg, Anna Maria Øfstedal Eng, Martin Høgh Olsen, Stine Aas og Siv Støldal, Live Berg og Osloleire, Studio Sløyd, Ann Kristin Einarsen, Svingen Arkitektkontor og Wu Xian. 

En lang, slank benk i aluminium mot en grå bakgrunn.
Bello! av Lars Beller Fjetland i samarbeid med Norsk Hydro. Benken er laget av 90 prosent resirkulert og 100 prosent resirkulerbar aluminium. Den er lett, sterk, svært slitesterk og kan lages i ulike lengder og farger. Hydro har samarbeidet med Norwegian Presence-designere i mange år og er en viktig støttespiller.
Foto: Magnus Nordstrand

Jeg har hatt som mål å skape noe som ikke bare skal kunne vare, men også oppfylle formålet i hundrevis av år inn i fremtiden.

Lars Beller Fjetland

Designer

En beige og en brun blomsterpotte i keramikk og to sokler formet som en X i aluminium – en gul og en blå.
XO selvvannende blomsterpotte av Ann Kristin Einarsen. XO er en keramisk selvvannende blomsterpotte med en aluminiumsbunn som fungerer som sokkel og vannreservoar. Navnet refererer til to former som utgjør en helhet og forkortelsen for «kyss og klem», som refererer til omsorgen plantekassen gir.
Foto: Magnus Nordstrand
Et grønt, rektangulært bord med dreide ben.
Juv av Anna Maria Øfstedal Eng. Inspirert av de organiske silhuettene av dype daler og fjellkløfter, utfordrer Juv vår oppfatning av det tradisjonelle spisebordet. Juv er håndskåret av norsk ask ved hjelp av motorsag, og tilfører en abstrakt og unik estetikk til en hverdagsgjenstand.
Foto: Magnus Nordstrand
Et grønt og grått teppe drapert mellom avrundede aluminiumsstativer.
Fiber Lines av Ida Hagen. Serien består av tre tepper vevd av norsk garn fra Rauma Ullvarefabrikk og Telespinn. De fremstår forskjellig fra hver side, og kan brukes som pledd, romdelere, sengetepper eller lydabsorberende og varmeisolerende veggdekorasjoner.
Foto: Magnus Nordstrand
Et rundt bord med en lys bordplate på en rund, mørkegrå sokkel.
Layer av Jomi Evers. Layer er et lekent og skulpturelt bord laget av ask. Designet gir mulighet for en rekke fargekombinasjoner, med skygger som dannes mellom lagene i basen. Bordet kan enkelt forvandles fra salongbord til spisebord og er designet for serieproduksjon.
Foto: Magnus Nordstrand
Tre gjenstander i rødbrun leire.
Souvenir av Live Berg + Osloleire. Denne serien av gjenstander – krus, skål og beholder – er laget av blåleire hentet fra en byggeplass på Fredensborg i Oslo. Formene er inspirert av arkitekturen i området. I samarbeidet mellom Live Berg og Osloleire er intuisjon, prosess og selve leiren gitt forrang fremfor presise tegninger og eksakte mål.
Foto: Magnus Nordstrand
En grønn benk i aluminium med tre grønne sitteputer og en mindre grå, kvadratisk benk i aluminium.
One og Two av Martin Høgh Olsen. En og en benk i aluminium som passer både innendørs og utendørs. Store håndtak gjør dem enkle å flytte rundt på, og perforerte overflater lar regn og skitt enkelt passere gjennom. Møblene er produsert av Profi, en lokal aluminiumsveisspesialist i Trondheim. Stoffet i putene på benken er fra Kvadrat/Innvik.
Foto: Martin Nordstrand
To flate gjenstander i lys og mørk keramikk liggende på en rund bordplate.
Rede av Noidoi. Disse keramiske objektene er skulpturelle bruksgjentander. De kan være underlag under varme kjeler, eller brukes som fat for servering av frukt eller småretter. Objektene er også et dekorative elementer i seg selv. Kathrine Lønstad og Cosmin Cioroiu står bak Noidoi.
Foto: Magnus Nordstrand
Stine Aas og Siv Støldal. C2S er en lenestol som består av ullfilt tredd rundt en stålramme. Ulla er fra norsk spælsau, som ofte er grov og skitten, har lav kommersiell verdi og er klassifisert til laveste karakter, C2S, derav stolens navn. Ulla er bearbeidet av Norilia og nålefiltet ved Sjølingstad Uldvarefabrik – en fabrikk fredet av Riksantikvaren.
Foto: Magnus Nordstrand
En liten trappestige og en krakk i tre, innfarget med duse nyanser av rødt, grønt og gult.
Rogbif av Studio Sløyd. En trapp og en krakk laget av gjennomfarget tre – et mer bærekraftig alternativ til industristandarden, som er å farge tre med et sårbart topplag. Det flerfargede designet gjenspeiler navnet – «Roggbif» er det norske akronymet for regnbuens farger (rød, oransje, gul, grønn, blå, indigo, fiolett).
Foto: Magnus Nordstrand
Kringsjå av Svingen Arkitektkontor og Vu Xian. Kringsjå er et dristig, men ydmykt møbel laget av norsk furu. Svingen Arkitektkontor og Xian samarbeidet om oppussingen av et rekkehus fra 1980-tallet på Kringsjå i Oslo, da de bestemte seg for å designe en krakk til den åpne og romslige gangen. Resultatet ble Kringsjå – et beskjedent og pragmatisk tillegg til rommet og et symbol på arkitektenes nordiske og asiatiske designarv.
Foto: Magnus Nordstrand
Kollen av Tobias Berg. Denne futuristisk utseende loungestolen er laget av bøyde aluminiumsplater. Metallets rene og skarpe linjer, kombinert med den myke sittegruppen i ullbouclé fra Kvadrat/Innvik, gir et møbel som kan gå i arv i generasjoner. Navnet er inspirert av stolens likhet med Holmenkoll-bakken. Stolen er sammenleggbar og lett å transportere.
Foto: Magnus Nordstrand

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.