Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Den 10. september går søknadsfristen for å sende inn bidrag til DOGA-merket ut. Dette er en gyllen anledning for studenter og nyetablerte å vise seg frem for bransjen, og kanskje få med seg en pris.

Vi har snakket med fem ledere innen design og arkitektur for å få vite mer om hvordan bransjen ser på fagpriser som DOGA-merket. Selv om de hadde litt ulik innfallsvinkel, var beskjeden den samme: Merket blir lagt merke til!

To tanker i hodet

Frode Sporsheim
Salgssjef i Fora Form

Fora Form ble grunnlagt i 1929, og er i dag en av Skandinavias ledende leverandører av sittegrupper og kontormøblement. Ørsta-bedriften utmerker seg for sin evne til å finne og løfte frem nye designtalenter, og er faktisk den mestvinnende bedriften i DOGA-merkets historie. 

Hva ser du etter når du skal rekruttere talenter?

– Vi rekrutterer ikke slik designbyråer og arkitektkontor gjør. Vi er mye rundt på høgskolene, følger med på bachelor- og masteroppgavene, og følger med på studentutstillinger på messer for å se hva som rører seg. Når vi ser en interessant produktidé for Fora Form eller en spesielt talentfull ung designer, inngår vi ofte et royaltybasert samarbeid. På den måten deler vi på både byrde og gevinst – lykkes vi, lykkes designeren. Et slikt produkt er suksessen Copenhagen Chair. Dette var masteroppgaven til Lars Tornøe som vi har utviklet et tett og godt samarbeid med i ettertid.

– Vi ser etter talenter som kan gjøre noe spesielt og utfordre oss. Det kan godt være at det er en «eye catcher» vi finner. Dette er møbler som kanskje ikke vil ha et stort salgsvolum, men vil være viktige både for å profilere oss og holde oss skjerpet.

Er fagpriser som DOGA-merket viktige når du vurderer en kandidat?

– Fagpriser er alltid interessante og teller jo positivt – de er ikke avgjørende for om vi inngår en avtale, men helt klart noe vi ønsker. For studenter, derimot, er deltakelse i fagpriser som DOGA-merket en ypperlig måte å vise seg frem på for bransjen og kundene deres, pluss at det bør være en faglig motivasjon i seg selv å delta. Det å delta i konkurranser gjør deg enkelt og greit bedre.

Jeg tror mange unge undervurderer hvor velvillig industrien er både til å bli utfordret og til å utfordre.

Frode Sporsheim

Salgssjef i Fora Form

Hva er en god strategi for å komme inn i bransjen?

– Vis deg frem. Vær til stede på utstillinger og arrangementer, delta på fagpriser og ikke vær redd for å ta kontakt. Jeg tror mange unge undervurderer hvor velvillig industrien er både til å bli utfordret og til å utfordre. For eksempel gir vi oppgaver og kravspesifikasjoner til studenter for å gi dem konkrete og praktiske utfordringer knyttet til møbelindustrien.

Har du noen råd om et fagområde eller ferdighet det er smart for unge å ha med seg?

– All møbelindustri blir mer og mer digital, og det er en klar forventning at unge har kompetanse på digitale verktøy for skisser og prototyper. En annen dimensjon ved møbelindustrien som bare vil bli viktigere i årene som kommer, er bærekraft og såkalt vugge-til-vugge-tenking. Unge designere som kan vise til innsikt i og kompetanse på bærekraftig produksjon, i tillegg til gode tekniske ferdigheter og nyskapende design, er veldig attraktive.

Ingjerd Jevnaker Straand, studio manager i Halogen Stavanger
Ingjerd Javnaker Straand, studio manager i Halogen Stavanger.
Foto: Halogen

Vær en potet

Ingjerd Jevnaker Straand
Studioleder i Halogen Stavanger

Halogen er et designbyrå spesialisert på å løse problemer i komplekse omgivelser. Fra kontorene i Stavanger, Oslo og Berlin jobber de med noen av Norges største teknologi- og innovasjonsbedrifter, som for eksempel Statoil, Kongsberg Gruppen, Hydro, DNV GL, Telenor og Statkraft.

Hva ser du etter når du skal rekruttere talenter?

– Det kommer jo an på stillingen, men for meg er tverrfaglighet et stort pluss. I et byrå som vårt må du være i stand til å fylle flere roller – fra kundekontakt til design – og ikke være redd for å ta på deg oppgaver. Du må rett og slett være villig til å være litt potet.

Er fagpriser som DOGA-merket viktige når du vurderer en kandidat?

– Absolutt! Det er mye positivt å lese ut av en deltakelse i DOGA-merket for en potensiell arbeidsgiver. Det forteller meg at du er litt tøff, at du er villig til å ta en sjanse ved å vise deg frem og faktisk gjøre jobben som skal til for å delta. Det viser at du kan beskrive arbeidet ditt med ord – og det er viktigere enn man kanskje tror – og hvis du har et vinnerarbeid, blir jo det også som et bevis på at du er flink.

[At du har deltatt i en konkurranse] viser at du kan beskrive arbeidet ditt med ord – og det er viktigere enn man kanskje tror.

Ingjerd Jevnaker Straand

Studio manager i Halogen Stavanger

Hva er en god strategi for å komme inn i bransjen?

– En fin mappe er vel og bra, men for meg er det like viktig at du også kan vise til praktisk erfaring. Det trenger ikke være en praksisstilling i et designbyrå. En god og grundig tjenestedesignprosess fra skolen der du har vært i felt og gjort egne undersøkelser, teller like mye. Du må vise at du ikke er redd for å få møkk på hendene, og at du er villig til å gi det lille ekstra. Kan du det, har vi noe å snakke om.

Har du noen råd om et fagområde eller ferdighet det er smart for unge å ha med seg?

– Det er jo veldig individuelt, men du kommer ikke utenom det digitale. Og da mener jeg ikke nettsider og slikt – der har bransjen så de rekker, og mere til. Men kan du derimot vise til kompetanse innen tjenestedesign og digitale ferdigheter innen Internet of Things, bør du ha en god sjanse til å få deg en jobb.

Tom Morgan, Strategic and Creative Director i Anti Bergen & Trondheim
Tom Morgan, Strategic and Creative Director i Anti Bergen & Trondheim
Foto: Robert Dalen / ANTI

Hunger som strategi

Tom Morgan
Strategic and Creative Director i ANTI

ANTI er et multidisiplinært byrå som leverer kreative løsninger innen blant annet strategi, design og markedsføring. Som første norske byrå, mottok ANTI i 2018 den internasjonale utmerkelsen Design Effectiveness Award for resultatene av arbeidet med Festspillene i Bergen.

Hva ser du etter når du skal rekruttere talenter?

– For å være litt spissformulert så ser jeg etter det du ikke har lært på skolen. Faglig dyktighet og gode skoleresultater er selvfølgelig viktig, men det er utrolig mange flinke unge designere med ypperlige karakterer, så jeg ser etter det jeg kaller dualister – de som har en brytning i seg som gir dem flere strenger å spille på og en større refleksjonsflate. For eksempel grafiske designere som også er musikere, eller folk med en bachelor i arkitektur og en master fra humaniora. Mennesker med friksjon i seg som de bruker som arbeidsmetode, er spennende.

– En annen ting som er viktig, er at de har internasjonal erfaring, ved at de enten har jobbet eller studert i et annet land. ANTI er et tverrfaglig designbyrå med kunder over hele verden, og vi trenger at de som jobber her, har et internasjonalt tankesett og perspektiv.

Er fagpriser som DOGA-merket viktige når du vurderer en kandidat?

– Selvfølgelig. Det er jo en slags kreativ fagfellevurdering og blir en attest på at du er god, ikke sant? Dessuten viser bare det faktum at du faktisk har gjennomført søknaden, at du er sulten og oppmerksom på at det finnes en bransje utenfor «skolebobla».

Bare det faktum at du faktisk har gjennomført søknaden [viser] at du er sulten og oppmerksom på at det finnes en bransje utenfor «skolebobla».

Tom Morgan

Design and strategic director i ANTI Bergen & Trondheim

Hva er en god strategi for å komme inn i bransjen?

– Ikke send en e-post eller iMessage. Ring oss i stedet. Vi tar gjerne en kopp kaffe med unge folk som har lyst til å jobbe for eller med oss, men vi vil gjerne høre stemmen din først. Dessuten er det nesten litt respektløst å bare sende en melding til noen du ikke kjenner og be dem bruke tid på deg.

– Det er også viktig å jobbe med portfolioen din, skaffe deg så mye dokumentasjon og gode prosjekter som mulig. En god portfolio går aldri av moten.

Har du noen råd om et fagområde eller ferdighet det er smart for unge å ha med seg?

– Det er vanskelig å svare på, men du kommer ikke utenom digitale ferdigheter. Det å forstå koding og ulike plattformer og hvordan de oppfører seg er viktig. Det hadde jeg brukt tid på, hadde jeg vært student i dag. En annen ting vi er opptatt av i ANTI, er at du evner å «se» merkevarehistorier slik at du er i stand til å formidle et budskap konsekvent på ulike plattformer og kommunikasjonsflater.

– Og som jeg var inne på tidligere, hadde jeg skaffet meg internasjonal erfaring – jeg tror det bare blir viktigere i årene som kommer.  

Randi Augenstein, daglig leder i arkitektkontoer Helen & Hard.
Randi Augenstein, daglig leder for arkitektkontoret Helen & Hard
Foto: Helen & Hard

Det må komme innenfra

Randi Hana Augenstein
Daglig leder i Helen & Hard

Helen & Hard er et prisvinnende arkitektkontor som ble etablert i Stavanger i 1969 av Siv Helene Stangeland og Reinhard Kropf. I dag består kontoret av 26 medarbeidere med ti ulike nasjonaliteter, fordelt mellom Stavanger og Oslo.

Hva ser du etter når du skal rekruttere talenter?

– Jeg pleier å si at jeg ser etter folk der faget kommer innenfra. Folk som har en holdning og en bevissthet både når det gjelder faget og sin egen rolle, og som gjerne utfordrer måten verden er og tenker på.

– Jeg vil se ideer og konsepter som bryter grenser og snur opp ned på ting – nye løsninger på de utfordringene verden står overfor – noe som forteller meg at du virkelig brenner for faget ditt, og at du har en mening med det. 

Er fagpriser som DOGA-merket viktige når du vurderer en kandidat?

– Det forsterker et godt inntrykk av en søker. Når mine kolleger i en jury finner at et arbeid er verdt å hedre med for eksempel DOGA-merket, forteller det meg noe betryggende om nivå og holdning.

– En annen ting jeg mener er viktig, og som kanskje ikke er så åpenbar, er at nykommere også kan spille en stor rolle for utviklingen av faget og bransjen. Bidragene deres utfordrer ofte etablerte tenkemåter og praksiser og holder oss litt på tåhev. Flere av presentasjonene fra nykommere jeg så på DOGA-merket i fjor, var utrolig sterke og engasjerende. Et friskt pust!

Nykommere kan spille en stor rolle for utviklingen av faget og bransjen. Bidragene deres utfordrer ofte etablerte tenkemåter og praksiser og holder oss litt på tåhev.

Randi Augenstein

Daglig leder i Helen & Hard

Hva er en god strategi for å komme inn i bransjen?

–Holdning og selvinnsikt er viktig for meg. Vi er alltid på jakt etter gode designere og formgivere, men det er like viktig å vise at man har en evne til å reflektere over oppgavestilling og har en bevissthet omkring faget. Tekniske ferdigheter er også viktig, men det er i de umulige prosjektene at visjonene skjuler seg – det er der jeg kan se det som kommer innenfra.

– Jeg vil oppfordre studenter til praksisopphold som et første steg inn i bransjen.

Har du noen råd om et fagområde eller ferdighet det er smart for unge å ha med seg?

– Digital kompetanse er fortsatt en ettertraktet egenskap i bransjen, men det begynner også å bli litt standard. Det er nesten vanskeligere å få tak i folk som er gode på håndverk og formgivning. Idealkandidaten har naturligvis begge deler, men jeg ville også lært meg metoder og teknikker for kreativ tenkning og utfoldelse.

Behnam Farazollahi, ANTI
Behnam Farazollahi, daglig leder i Neue Design.
Foto: ANTI

Den som våger, vinner

Behnam Farazollahi
Daglig leder i Neue Design Studio

Neue er et Oslobasert design- og branding-studio som arbeider tett med kunden for å skape varig verdi og løsninger. Byrået har høstet internasjonal anerkjennelse blant annet for redesignet av det norske passet og identitet og reposisjonering av varehuset Paleet.

Hva ser du etter når du skal rekruttere talenter?

– Først og fremst ser jeg etter om de har noe unikt å komme med – et perspektiv eller en faglighet som skiller seg ut. Jeg er opptatt av håndverket. Det er ikke nok med gode ideer, du bør også kunne vise at du kan utøve faget.

Er fagpriser som DOGA-merket viktige når du vurderer en kandidat?

– Ja, klart det. Det betyr jo at du har greid å overbevise en fagjury med arbeidet ditt, så det er jo et ganske betryggende «bevis» på at du er verdt å se nærmere på. Men jeg vil også si at bare det at du har sendt inn – at du har turt å vise deg frem og er villig til å stå på litt ekstra – viser karakter og faglig styrke.

– Derfor er mitt råd å vise frem alle konkurransebidrag, både vinnere og tapere, fordi det forteller meg at du har engasjement og vilje i tillegg til faglig dyktighet. Og de to egenskapene er så å si alltid det viktigste når vi vurderer folk som er ferske fra skolen.

Husk at vi som sitter rundt om i designbyråene, gjerne vil se ting vi ikke har sett eller tenkt på før. Ikke vær redd for å utfordre oss!

Behnam Farazollahi

Managing director i Neue Design Studio.

Hva er en god strategi for å komme inn i bransjen?

– Først og fremst er det å ha en strategi. Gjør hjemmeleksen din om de du vil ha møter med, og tenk på hvordan du kan skille deg ut fra mengden. Dette handler jo i bunn og grunn om branding av deg selv – skriver du en mail med «hei, jeg vil gjerne jobbe hos dere» og har mappa i et vedlegg, havner du i bunken med alle andre «hei, jeg vil gjerne jobbe hos dere-mailene». Husk at vi som sitter rundt om i designbyråene, gjerne vil se ting vi ikke har sett eller tenkt på før. Ikke vær redd for å utfordre oss!

Har du noen råd om et fagområde eller ferdighet det er smart for unge å ha med seg?

– Det enkle svaret er digital kompetanse, men det er gått fra å være et knapphetsgode til en generell forventning til unge søkere og er ikke lenger det som skiller klinten fra hveten. Jeg tror det, i tillegg til generell digital kompetanse, er evnen til å kunne omsette et godt konsept til godt design med noe som kan utfordre og overraske. Det være seg digital eller ikke, men en liten detalj som gjør at du skiller deg ut.

 

Husk å søke DOGA-merket nykommer innen 10. september.

Du finner søknadsskjema her, og her finner du noen tips for å komme i gang. Lykke til!

Spørsmål rundt temaet? Ta gjerne kontakt med: