Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Vinnere av DOGA-merket 2019

Utøver

Larssen & Amaral

Oppdragsgiver

Espen Andersen

Prosjektnavn

Espen Andersen – Identitet og nettside

Fagdisiplin

Visuell kommunikasjon

Musikkbransjen er like tøff som designbransjen. Minst. Det er mange om beinet, og mange er dyktige. Espen Andersen trengte derfor en distinkt og tydelig visuell identitet som skilte seg ut og kunne hjelpe ham med å tiltrekke seg kunder og artister. Det var viktig for ham å vise frem sin «kreative filosofi» som musikkprodusent og presentere arbeidene sine på en interessant og engasjerende måte, samtidig som hans teknologiske og digitale kompetanse kom tydelig frem.

Projektet Espen Andersen –  Identitet og nettside er vinner av DOGA-merket 2019.-
Foto: Larssen & Amaral
Projektet Espen Andersen –  Identitet og nettside er vinner av DOGA-merket 2019.
Foto: Larssen & Amaral

Visuell lyd

Designerne i Larssen & Amaral har skapt et unikt visuelt språk bygget på to enkle former: en rød sirkel (innspillingsknapp) og en rett linje (avspillingsindikator). Ved å bygge et designsystem rundt disse to sentrale elementene i musikkproduksjon, ønsket de å skape en visuell opplevelse av lyd.

I tillegg til den visuelle utformingen la designerne opp til interaksjon med dem som besøker nettsiden, blant annet med en egen musikkspiller og mulighet for lyd på siden.

Fra Tokyo til Nashville

Etter lanseringen av nettsiden ble den raskt plukket opp av internasjonale bloggere, designmagasiner og musikkbransjen. Som et resultat av det har Espen Andersen fått mye oppmerksomhet, og blitt kontaktet av mennesker over hele verden – fra Tokyo til Nashville.

Projektet Espen Andersen –  Identitet og nettside er vinner av DOGA-merket 2019.
Ønsket var å skape en visuell opplevelse av lyd.
Foto: Larssen & Amaral
Projektet Espen Andersen – Identitet og nettside er vinner av DOGA-merket 2019.
Designerne har skapt et unikt visuelt språk bygget på en rød sirkel (innspillingsknapp) og en rett linje (avspillingsindikator).
Foto: Larssen & Amaral

Juryens uttalelse

Dette er etter vår mening en helt fantastisk visuell identitet for en musikkprodusent. Det virker så enkelt, den linja og den rundingen som betyr recording, men som designere vet vi bedre. For dette er alt annet enn en enkel jobb. Her er hver minste detalj tatt stilling til og smidd inn i en visuell helhet som fungerer like bra på en nettside som på et visittkort. Vi liker også godt hvordan nettsiden bruker de grafiske elementene til interaksjon, som for øvrig kan by på massevis av fine, subtile overraskelser for den som dykker ned i Espen Andersens musikalske univers.

Dette er et godt eksempel på det vi kaller grafisk designs superkrefter: Brukt riktig kan de løfte en musikkprodusent fra Vestlandet opp og ut til hele verden.

Involverte i prosjektet

Eric Amaral Rohter, Idé og konsept, kreativ ledelse, design og kreativ teknolog, Larssen & Amaral
Cecilie Larssen Lønning, AD og design, Larssen & Amaral
Andrea Tjøsvoll, Design, Larssen & Amaral
Lasse Mejlvang Tvedt, Kreativ teknolog og utvikler, Larssen & Amaral
Espen Andersen, Lyd

Om DOGA-merket

DOGA-merket for design og arkitektur er en nasjonal anerkjennelse til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og/eller arkitektur. Prosjekter som mottar DOGA-merket er forbildeeksempler som viser hvordan design- og arkitekturkompetanse har bidratt til å skape løsninger som bidrar positivt til miljøet, samfunnet og økonomien. DOGA-merket har vært utdelt siden 1961, og var tidligere kjent som Merket for god design.

Spørsmål rundt temaet? Ta gjerne kontakt med: