Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

DOGA-merket for design og arkitektur

– I år som i fjor vil vi fortsette å se etter løsninger som er nytenkende, med sterke estetiske kvaliteter, og verdien av løsningene for samfunnet og miljøet. Vi jakter caser som gjerne har alle disse kvalitetene, men samtidig er vi pragmatiske nok til å vektlegge ulike kriterier i ulike kategorier. Innovativ design og arkitektur kan være avgjørende virkemidler på jakt etter «den neste olja», så derfor er jeg spent på å se hvilke juveler som gjemmer seg i årets søknadsbunke.

Behnam Farazollahi er leder av juryen for DOGA-merket. Han er managing director i EY Doberman hvor han jobber i brytningspunktet mellom innovasjon, strategi og design. 

– Hvorfor bør man søke DOGA-merket?

– Det er mange gode grunner til å søke DOGA-merket, men hvis jeg skal oppgi bare én, så er det vel at det er en helt unik pris som dekker så mange dimensjoner ved et prosjekt – ikke bare form eller effekt, men helheten. I tillegg er det jo alltid gøy å få et bevis på at prosjektet holder et høyt faglig nivå, og som også utgjør en forskjell til det bedre for oss alle.

Hva skal til for at en søknad skal skille seg ut i bunken og hvordan ser drømmesøknaden ut?

– Drømmesøknaden har klart å oversette en solid prosess til progressiv, nytenkende design og arkitektur som er med på å pushe noen grenser. De prosjektene som har et fokus på et unikt sluttresultat,  og som søker å gjøre en stor forskjell innen sin kategori vil helt sikkert skille seg ut. Og så hadde det vært gøy med prosjekter med en sirkulær tilnærming. Her er jeg spent på å se om bransjen har klart å levere på buzzordene sine!

– Hva håper du vil være å finne i søknadsbunken i 2021?

– I år har jeg spesielt ønske om å se flere caser innen grafisk og produktdesign. Jeg tenker at det er mange som jobber med å integrere bærekraftmålene, også i denne kategorien, men samtidig vet jeg at det ikke lar seg måle så enkelt. Derfor bør vi jobbe med kriteriene for å bedømme denne kategorien. Jeg mener de beste prosjektene anno 2021 bør kunne integrere innovasjon, merkevare og produktdesign på en differensierende måte, som samtidig også har en samfunnsmessig positiv effekt.

– Designere har et etisk ansvar, også underveis i designprosessene, som har en stor påvirkning på sluttresultatet. Jeg håper å kunne se en dokumentasjon på hvordan designere har påvirket prosjektene til å tenke mer etisk og bærekraftig gjennom arbeidet sitt. Også må jeg bare minne om bærekraft handler om så mye mer enn bare miljø...

– Hva er du mest stolt av i din karriere?

– Jeg har vært så heldig å oppleve en rekke spennende prosjekter med årene, det være seg TeaTime, utvikle Vipps, den visuelle identiteten til Deichman eller å jobbe med å bygge Merkevaren Norge. Alle prosjektene har sine unike kvaliteter, men hvis jeg må fremheve én så er det nok Vipps for DNB. Det å være med på å utvikle den første versjonen og deretter se effekten av en digital tjeneste for resten av samfunnet er og har vært veldig stas.

Møt juryen for DOGA-merket 2021

Juryen for DOGA-merket består av ledende fagfolk på tvers av design- og arkitekturfeltet, sammen med representanter fra næringsliv og offentlig sektor og eksperter på samfunnsmessig, miljømessig og økonomisk bærekraft.

Møt juryen her >>

Om DOGA-merket

DOGA-merket for design og arkitektur (opprinnelig «Merket for god design») er en årlig konkurranse for norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og arkitektur. Prisen har vært delt ut siden 1965, og prosjektene som mottar den er forbilder som viser hvordan god bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for samfunnet.

Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med:

  • Cathrine Foss DOGA
    Cathrine Foss
    Prosjektleder DOGA-merket | Satsingsområde priser og internasjonal profilering
  • Thea Mehl
    Seniorrådgiver | Satsingsområdene priser og internasjonal profilering og satsingsområde offentlig system- og tjenesteinnovasjon