Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Designbransjen viser verdien av design

Festspillene i Bergen begynte samarbeidet med ANTI i 2012 med mål om å utvikle og fremtidsrette Norges kulturflaggskip. Sammen har de oppdatert og endret strukturen i festivalens innhold, den visuelle identiteten og kommunikasjonen. 

Den ambisiøse planen om å rebrande den største festivalen for musikk, teater og dans i Norden ble en suksess. Festspillene har tiltrukket seg flere ulike typer publikummere, økt billettsalget og fått overveldende positiv mottakelse i både nasjonal og internasjonal presse når det gjelder den kunstneriske kvaliteten. 

Grafisk fremstilling: Økt verdi på 27 prosent med ny visuell profil for Festspillene.
Illustrasjon: ANTI Bergen
Foto: ANTI

Verdien av design kommuniseres ved å måle effektiviteten. Basert på data fra de fire årene som har gått siden lanseringen av Festspillenes nye merkevareidentitet har effektiviteten kunne måles. Det totale besøkstallet steg i denne perioden med skyhøye 108 %, og totalinntektene økte med 32 %. 

Grafisk fremstilling av økt andel sponsoravtaler som resultat av profilen.
Illustrasjon: ANTI Bergen
Foto: ANTI Bergen

I en tid da mange store bedriftssponsorer brukte færre midler på støtte, klarte festivalen å øke sponsorinntektene sine med 59 %. Merkevaren har konsekvent generert sterkere og sterkere resultater år etter år, og ingen ekstra investering per publikummer kreves per år. Bruken av offentlige midler ble 27 % mer effektiv bare i løpet av det første året, noe som viser at designeffektivitet er av høy samfunnsmessig betydning. 

...og nå i 2019 har ANTI Bergen som det første norske byrået blitt tildelt Design Effectiveness- prisen av DBA i London, for arbeidet med Festspillene i Bergen. 

Økt salg. illustrasjon: ANTI Bergen

Spørsmål rundt temaet? Ta gjerne kontakt med: