Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Innovasjonsprisen

E-post: post@doga.no

Telefon: 23 29 28 70

Adresse: Hausmanns gate 16
0182 OSLO

– Dette er helt fantastisk morsomt. Vi har virkelig satset på universell utforming i hele byggeprosessen. Prisen er et bevis på at vi har lykkes med målet vårt om å lage en universell utformet båt for alle, sa en stolt kaptein John Nauckhoff i The Fjords. Han tok imot prisen sammen med verftet Brødrene Aa.

Barne- og likestillingsminister Solveig Horne delte ut Innovasjonsprisen for universell utforming for andre gang som statsråd. Hun understrekte at universelt utformede løsninger bidrar til inkludering.

– Dessuten viser forsking og analyser at universell utforming er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Innovasjonsprisen for universell utforming har gitt oss en rekke eksempler på at universell utforming også kan være økonomisk lønnsomt for næringslivet, sa Horne i sin tale.

Fra venstre: juryleder John Arne Bjerknes, daglig leder Tor Øyvin Aa i Brødrene Aa, Statsråd Solveig Horne, designer Torstein Aa og kaptein John Nauckhoff fra The Fjords.

Konkurrerer på kompetanse

Programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA) understreker at Vision of the Fjords er en verdig prisvinner.

– Verftet Brødrene Aa har gjort universell utforming til et konkurransefortrinn, og har i dag et ledende kompetansemiljø både nasjonalt og internasjonalt. Dette bidrar til at de kan skape verdier og arbeidsplasser – og ikke minst unike båter som er bedre for alle passasjerer, sier Eikhaug.

Detalj fra turistbåten som viser hvordan den er universelt tilgjengelig, slik at alle kan komme seg rundt på båten, uavhengig av funksjonsevne. I bakgrunnen åser og fjell og en flik av fjorden.
Den utvendige gangveien har et konseptuelt og formmessig sterkt grep, som løser bevegelsesproblematikken på en innovativ måte.

Skråramper og panoramautsikt

Mange sightseeingbåter er verken oversiktlige eller komfortable. Derfor gikk Brødrene Aa og oppdragsgiveren The Fjords (Fjord1 ASA og Flåm AS) grundig til verks da de skulle bygge en ny turistbåt. Utvendige skråramper lar passasjerene bevege seg fritt mellom dekkene, mens store panoramavinduer og en romslig salong gjør at båten virker halvfull selv med 400 passasjerer om bord. 

Motoren er en elektrisk, stillegående hybrid som både reduserer utslipp og løser et økende støyproblem. Båten betjener i dag strekningen Flåm – Gudvangen i Sogn og Fjordane – der verdensarvområdet Nærøyfjorden inngår i ruten.

Vision of the Fjords vant hovedprisen i konkurranse med netthandelen Kolonial.no, barneavisen Aftenposten Junior, nettsiden og mobilappen til Finn.no, et garderobeanlegg på Solvik camping, Hamaren aktivitetspark og den lyddempende filten FeltRoll.

Interiøret i turistbåten Vision of the Fjords. Stoler og bord, parkettgulv, slanke søyler. Langs hele venstre side er det vinduer med utsikt til himmel med hvite skydotter, høye fjell og fjorden med småbølger.
Store vindusflater gir panoramautsikt også til dem som velger å sitte inne.

Kontaktpersoner

  • Brødrene Aa, daglig leder Tor Øyvin Aa, tlf. 57 86 87 02
  • Design og arkitektur Norge, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500
  • Juryleder John Arne Bjerknes (Nordic Office of Architecture) mobil 900 86 186

Spørsmål rundt temaet? Ta gjerne kontakt med:

  • Onny Eikhaug
    Programansvarlig Design for alle
    (+47) 99 29 25 00
    oe@doga.no
  • Victoria Høisæther
    Rådgiver Innovasjon for alle
    +47 97 72 32 14
    vh@doga.no