Moderne interiør i tre, glass og metall, med en varm glød. Store vinduer ut mot vegetasjonen utenfor.

Mills administrasjon var tidligere spredt over fire bygninger. Den tidligere majonesfabrikken i Sofienberggata 19 er blitt transformert til et samlet hovedkvarter for Mills, med kontorer, fasiliteter for produktutvikling og demonstrasjonskjøkken rettet mot besøkende. Sentrale elementer i prosjektet har vært samlokalisering, oversiktlig organisering og planløsning, synlighet og tilgjengelighet fra gate, maksimalt innslipp av dagslys og belysning mot parken på kvelden.

Hederlig omtale i kategorien Møbel og interiør: Mat- og merkevarehuset på Grünerløkka

Glass med jordbærsyltetøy fra Nora. Teksten "Lett å åpne" på lokket er godt synlig .

Syltetøylokk oppleves som vanskelige å åpne, ikke bare av eldre og forbrukere med spesielle behov, men av alle uavhengig av alder eller funksjonsevne. Derfor lanserte Orkla Foods, som den første i Norge, et brukervennlig og lettåpnet lokk. Lokket Orbit ble utviklet av lokkleverandøren Crown i 2011. 

Hederlig omtale i kategorien Produkt 2017: Lett å åpne-lokk for syltetøy

Båten Vision of the Fjords på vei inn en fjord med blikkstille overflate. Høye fjell, solen ligger på fjellsiden og stråler ned over båten. Fjellene, båten, himmelen og noen skyer  speiler seg i vannoverflaten.

Sightseeingbåten Vision of the Fjords er første båt bygget etter Brødrene Aas nye båtkonsept «Seasight», konstruert ut fra en grunntanke basert på inkluderende design. Utvendige skråramper og 80 prosent vindusflater i passasjerarealer gjør hele båten tilgjengelig for alle, inkludert de med nedsatt funksjonsevne. Båten er en hybrid som kan gå på 100 prosent utslippsfri batteridrift. Den er derfor godt tilpasset ferdsel i UNESCO-fredede Nærøyfjorden.

Case: A boat with a view for all

Nærbilde av en ung dame med lyst hår som holder en mobiltelefon i den ene hånden og en juicekartong i den andre. Hun scanner en strekkode på juicekartongen med mobilen.

Kolonial.no har utviklet en nettbutikk som gjør det mulig for alle å handle mat. For blinde og svaksynte er løsningen en aldri så liten revolusjon med tilpasning til talefunksjon. De har hittil vært avhengig av at andre har måttet fortelle dem hvilke varer som ligger hvor i butikken. Å få en komplett dagligvarebutikk hjem på døra gagner også syke, eldre og travle småbarnsforeldre.

Case: Inkluderende netthandel for alle typer kunder

En hånd som holder opp en hvit smarttelefon, og viser frem skjermen med appen fra finn.no. Skjermen er delt inn i ruter med eiendom, bil, torget, jobb, mc, båt, småjobber, reise, oppdrag, kart, bedrifter, møteplassen.

FINN er tjenesten nesten alle i Norge har hørt om. Brukerne har fått en enkel, trygg og engasjerende måte å kjøpe og selge ting på, i tillegg til et helt økosystem av andre tjenester. Den er også populær blant dem som bare vil følge med på hva som skjer på Norges største digitale markedsplass.

Case: Norges største markedsplass strekker seg langt for å være for alle

Forside til Aftenposten Junior, med bilde av tre barn i fargerike klær og overskriften: Jakob (7): – Alle må få gå i de klærne de vil.

Aftenposten Junior ble lansert for å møte det økende behovet for lettfattelig nyhetsformidling til barn og unge. Løsningen ble et kvalitetsprodukt på høyde med det ypperste av medier for voksne ellers i verden.

Case: Grafiske virkemidler løser en samfunnsnyttig oppgave

Et stort og lyst lokale med panel i vegger og tak, flere bord med blomstervase og lysegrønn løper. Vindusveggene har lyddempende filt i grått fra FiltRoll.

Juryen mener konseptet FeltRoll er innovativt, fordi det løser et akutt og økende problem på en enkel, fleksibel og anonym måte.

Case: Nyskapende og enkel løsning på et økende problem

I forgrunnen en mann i rullestol. Bak stolen en annen mann og bak der igjen to menn og en dame. De tre siste ser ut som de snakker sammen. Alle står på en bro eller gangvei av tre. Til høyre er det sjø og til venstre og bak er det skogbunn og furutrær.

Fyresdal kommune, som har store tilliggende naturområder, ønsket å lage en sentrumsnær og lavterskel aktivitetspark for alle. Parken er i umiddelbar nærhet til barnehage, skole, eldre- og sykehjem. Fysisk aktivitet i naturen er et effektivt virkemiddel for å bedre folkehelsen. Parken er også blitt et sosialt samlingspunkt for alle innbyggerne uansett etnisitet, alder eller funksjonsevne, hvilket øker trivselen for alle.

Case: Inkluderende satsing på folkehelse i en liten kommune

Fotoillustrasjon av et garderobehus i tre. Høye trær og lekeapparater i forgrunnen.

Lavmælt og helhetlig løsning som tiltaler alle – med begrensede midler.

Case: Garderobehuset på Solvik