Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

DOGA-merket for design og arkitektur

Den prestisjetunge utmerkelsen blir delt ut til Helseutvalget og designbyrået Bielke+Yang torsdag ettermiddag på DOGA-dagen 2019 i Oslo.

– DOGA-merket løfter frem de beste prosjektene der design og arkitektur har bidratt til innovasjon og verdiskaping. Her ligger det mye samfunnsnyttig nyskaping til læring og inspirasjon for andre, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er en av de mest prestisjefulle norske prisene som deles ut til design- og arkitekturprosjekter.

– Dette prosjektet er et spennende eksempel på hvordan design kan brukes for å få noe som mange synes er skummelt og ubehagelig, til å føles mindre farlig. Da senkes terskelen for å ta kontakt, noe som gagner både individet og samfunnet, sier han.

Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.
Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.

Tester flere enn noensinne

Helseutvalget har som oppgave å bedre folks seksuelle helse og er spesielt rettet mot LHBT-gruppen. Dette gjøres blant annet gjennom tester for HIV og andre seksuelt overførbare sykdommer. Etter at utvalget lanserte sin nye profil har de nådd grupper det tidligere har vært vanskelig å få tak i. I dag testes flere enn noensinne.

Juryen er imponert over resultatet, og roser Helseutvalget og Bielke+Yang for å skape en helhetlig og inviterende profil som makter å snakke om noe det ikke er enkelt å snakke om:

«Juryen falt pladask for Helseutvalgets nye logo. I all sin enkelhet uttrykker den både omsorg og helse, og de samme form- og fargemessige grepene er konsekvent videreført gjennom hele identiteten, som fremstår usedvanlig helhetlig på tvers av alle ulike flater,» står det i jurykjennelsen.

Resultatene taler for seg selv. Etter at det nye designet ble lansert opplevde Helseutvalget nesten en dobling i antall besøkende på nettsiden samt en mangedobling i henvendelser via chat, sms og e-post. I tillegg ble mer enn 1000 HIV-tester bestilt de første dagene etter lansering.

Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.
Helseutvalget og Bielke+Yang mottar DOGA-merket for ny logo og grafisk profil.

Innovativ design og arkitektur

DOGA-merket, som tidligere het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

Årets DOGA-dagen har fått navnet «Stay Human», og byr foruten overrekkelse av utmerkelser og hederspris på et sterkt faglig program. Blant annet vil den anerkjente designeren Michael Bierut fra USA snakke om hvordan design kan redde verden, mens utviklingssjef på Træna, Moa Bjørnson, og en visjonær gründer og sauebonde på Stokkøya, Roar Svenning, skal diskutere hva store byer kan lære av små steder.

DOGA er stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur og legger til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring. 

Se flere pressemeldinger og bilder i vårt presserom.

Spørsmål rundt temaet? Ta gjerne kontakt med: