Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Maritim og offshore

Østensjø Rederi hadde aldri før benyttet seg av designkompetanse for å løse en slik problemer knyttet til medarbeidernes arbeidssituasjon. Ledelsen var derfor positivt overrasket over resultatet. Designerne oppdaget raskt en sammenheng mellom ulykker og det fysiske miljøet. Endringer i arbeidsforhold og rutiner gjorde at de ansatte opplevde økt trivsel på jobb.

Utfordring

Byssa er det eneste området på skipet hvor ulykkesstatistikken har stått helt stille. De fleste ulykkene i byssa skyldes skarpe kanter, verktøy eller bæring av varme, tunge bakker fra et sted til et annet. Byssa hadde lite eller totalt fravær av naturlig lys, og det var lange gåavstander over glatte gulv.

Nye abreidsbenkene til Østensjø Rederi
De fleste ulykkene eller skadene i byssa skyldes skarpe kanter, verktøy og bæring av tunge bakker fra arbeidsflate til arbeidsflate. Det nye systemet har arbeidsoppgavene sentrert på én flate, og preparerte varer går direkte i trallesystemer som unngår tunge løft.
Foto: Ukjent
Nytt messedesign hos Østensjø Rederi
Soneinndelingen gir alle mulighet til å finne sitt sted, tilpasset måltid, tid på døgnet og stemning. Ett frokosthjørne med utsikt ut, god kaffe, aviser og baguetter. Morgenfrisk belysning og mulighet til å sitte høyt rundt baren som på en kafé. Middagslounge midtskips med dempet belysning og rolig musikk gir tid til å nyte maten i samtale med gode kolleger. Stolene og sofaene er polstrede og man sitter litt lavere enn ved et vanlig lunchbord. En kort lunsj fungerer godt ved de høye lunsjbordene, der det er god belysning og tilgang til diverse aviser og magasiner.
Foto: Ukjent

Under analysefasen så designerne flere årsakssammenhenger i ulykkesstatistikken for byssa.

Østensjø rederi

Prosess

Designere fra Eker Design, Eker Sandvik, SALT Ship Design og Loipart ble involvert i prosjektet. Gjennom observasjon og samtaler med de ansatte, hentet de inn viktig informasjon om deres reelle arbeidsforhold og hverdag om bord. Under analysefasen så designerne flere årsakssammenhenger i ulykkesstatistikken for byssa. Designerne lagde flere løsningsforslag som de presenterte for brukerne, hvor deres tilbakemeldinger påvirket sluttresultatet.

Resultat

Prosjektet resulterte i en sikrere bysse med færre ulykker og mindre fravær. Den nye byssa har alle arbeidsoppgaver sentrert på én flate, slik at medarbeiderne unngår tunge løft. Rundt hver arbeidsstasjon er det et sklisikkert område med demping. Arbeidslys er integrert. Tidligere var byssa adskilt fra messa, men nå er de integrert i hverandre slik at kokkene og gjestene kan kommunisere. Måltidene er sunnere, og avfallet er redusert.

Resultatet er at de ansatte trives bedre. Det er færre ulykker og mindre fravær. Den nye byssa skal tas i bruk på to nye skip fra Østensjø.

Åpenhet er viktig for Østensjø Rederi
Med det nye konseptet åpner Østensjø for kommunikasjon og gir gjestene innsyn i byssa. Den tette veggen mellom messe og bysse er byttet ut med en stor, åpen hestesko der kokkene preparerer, serverer frokost og kommuniserer med gjestene i byssa.
Foto: Ukjent

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.