Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Helse og velferd

Utfordring

I startfasen av prosjektet ville Sonitor identifisere hvilke aktører og sektorer som i dag er involvert i hjemmeomsorg og som kunne være relevante å oppsøke og involvere for å kunne bedre tjenestene.

De innledende arbeidsmøtene var viktige for å gi designerne i prosjektet en forståelse av Sonitors teknologi-plattform: dens muligheter, begrensninger og styrker.

Prosess

Brukerinvolvering gjennom hjemmebesøk og samtaler med brukere ga innsikt i emosjonelle og rasjonelle behov og utfordringer for eldre som bor hjemme. Hvilke holdninger til, tanker om og behov har de eldre for å bo hjemme lenger.

Visualisering og bilder av fremtidige løsninger var avgjørende for å få frem gode diskusjoner og innspill siden Sonitors teknologi og mulighetene den skaper kan være vanskelig å forstå.

Resultatene fra innsiktsfasen ble dokumentert ved hjelp av bilder, illustrasjoner og sitater. Innsiktene ble fordelt i to kategorier: Innsikter om eldre og pårørende og innsikter om teknologi.

Frykten for fall viste seg å være den største bekymringen til hjemmeboende eldre, til de pårørende og til helsepersonell. En annen viktig innsikt var at pårørende bryr seg og gjerne vil bidra til å ta mer ansvar i hverdagen til den eldre. Den tredje innsikten var at den eldre må bruke en tag – helst hele tiden – og er en forutsetning for å kunne posisjons-bestemme hjemmeboeren.

TRYGG HJEMME ble lansert som et tjenestekonsept som baserte seg på automatisk deteksjon og varsling av fall i hjemmet. Ved fall eller ved et illebefinnende, varsles ønsket aktør, det være seg pårørende eller helsepersonell.
«Tag-en» som er et av de viktigste fysiske kontaktpunktene mellom det teknologiske systemet og brukeren, må utvikles og tilpasses til bruk i en hjemmekontekst – både estetisk og funksjonelt.
Tilleggspakken TRYGG HJEMME+ ble også utviklet som konsept.

Resultat
Sluttleveransen fra designerne i prosjektet var tre ulike presentasjonspakker som Sonitor kunne bruke for å kommunisere konseptene til potensielle samarbeidspartnere. Presentasjon og brosjyre ble laget med fokus på 1) Privatpersoner 2) Profesjonelle helsearbeidere og 3) Kommunal omsorgsbolig. DIP-prosjektet førte også til at Sonitor fikk innsikt i et nytt marked og ble bedre kjent med sluttbrukere og aktører som opererer der.

Sonitor fikk også øynene opp for verdien av brukerinvolvering i tidlige faser av teknologiprosjekter, og andre aspekter ved brukerdreven designmetodikk.

Sonitor har siden benyttet sluttleveransene aktivt i dialog med gamle og nye samarbeidspartnere.